آغاز رزمایش نظامی مرزی در اوج تنش سیاسی ایران و جمهوری آذربایجان

به گفته فرمانده نزاجا، حضور اسرائیل در منطقه حساسیت جمهوری اسلامی به این منطقه مرزی را افزایش داده است

هم‌زمان با تنش‌ هفته‌های اخیر میان تهران و باکو، نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران رزمایش خود با عنوان «فاتحان خیبر» را در مناطق مرزی نزدیک به جمهوری آذربایجان آغاز کرد. کیومرث حیدری، فرمانده نیروی زمینی ارتش در حاشیه برگزاری این رزمایش، دلیل افزایش حساسیت جمهوری اسلامی به این منطقه مرزی را حضور اسرائیل در جمهوری آذربایجان دانست.

رزمایش «فاتحان خیبر» ارتش، از صبح امروز جمعه، نهم مهرماه، با شرکت تیپ‌های ۲۱۶ زرهی، ۳۱۶ زرهی، تیپ ۲۵، گروه ۱۱ توپخانه، گروه پهپاد، جنگال و گروه ۴۳۳ مهندسی رزمی نیروی زمینی ارتش و حضور فرمانده نیروی زمینی ارتش، ارزیابان ستاد کل نیروهای مسلح و مسئولان استانی در «منطقه عمومی شمال غرب ایران» آغاز شد.

براساس گزارش‌ها، در این رزمایش ابتدا یگان پهپادی پس از شناسایی کلی منطقه، تصاویر آن را به قرارگاه فرماندهی ارسال کرد و تیپ ۲۵ واکنش سریع با هلی‌برن نیروها در منطقه عملیات تاخت‌وتاز را به نمایش گذاشت. در ادامه، یگان توپخانه به مواضع و اهداف ازپیش تعیین‌شده حمله و یگان‌های زرهی، عملیات قدرت ضربت زرهی را به نمایش گذاشتند. در تمامی مراحل رزمایش، بالگردهای کبرای هوانیروز نیز از عملیات پشتیبانی می‌کردند.

در هفته‌های اخیر تنش‌ میان جمهوری آذربایجان و ایران بالا گرفته است. ماجرا از اختلاف دو کشور بر سر یک مسیر اصلی ترانزیت کالا میان ایران و کشور همسایه ارمنستان، بازداشت دو راننده ایرانی و متوقف کردن و دریافت عوارض عبور از کامیون‌های ایرانی به‌دلیل ورود به خاک آذربایجان آغاز شد. پس از آن گزارش‌هایی از انتقال نیروها و تجهیزات نظامی ایران به منطقه‌ مرزی با حمهوری آذربایجان و برگزاری رزمایش نیروی زمینی سپاه منتشر شد و الهام علی‌اف، رئیس جمهوری آذربایجان، از برگزاری این رزمایش نظامی به‌شدت انتقاد کرد.  

رئیس جمهوری آذربایجان برگزاری رزمایش نظامی ایران در نزدیکی مرز دو کشور، هم‌زمان با تنش‌های اخیر را «بسیار تعجب‌برانگیز» دانسته و تاکید کرده بود که البته اقدام به رزمایش نظامی در قلمرو یک کشور، «حق حاکمیتی» آن‌ کشور است، اما «چرا حالا و چرا در نزدیکی مرز ما؟»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز در واکنش به اظهارنظر علی‌اف، رزمایش انجام‌شده در مناطق مرزی شمال‌ غربی ایران را به‌منظور  «آرامش و ثبات کل منطقه» دانست و افزود که جمهوری اسلامی ایران، حضور «اسرائیل» در نزدیکی مرزهای خود را تحمل نخواهد کرد و در این رابطه هر اقدامی را که برای امنیت ملی خود لازم بداند، انجام خواهد داد.

کیومرث حیدری، فرمانده نیروی زمینی ارتش، نیز در حاشیه رزمایش روز جمعه، با اشاره به حضور اسرائیل در منطقه، گفت: «در این منطقه ما یک عنصر ناخوانده و برهم زننده امنیت را داریم که از جای دیگر آمده و آن رژیم نامشروع صهیونیستی است و از موقعی که این رژیم آمده، حساسیت ما به این مرز افزایش یافته، فعالیت آنها در اینجا کاملا در رصد ما است.» 

آذربایجان روابط خوبی با اسرائیل دارد و این موضوع برای مقام‌های جمهوری اسلامی ایران، به‌عنوان همسایه آذربایجان و دشمن اسرائیل، نگران‌کننده است. بسیاری معتقدند آذربایجان در جنگ با ارمنستان با کمک پهپادها و سلاح‌هایی که اسرائیل در اختیارش گذاشت، برتری نظامی پیدا کرد و توانست پیروز شود.

فرمانده نیروی زمینی ارتش، علاوه‌بر این، افزود که برای جمهوری اسلامی ایران «خروج نیروهای تروریستی که از سوریه به این منطقه آمده‌اند، محرز نشده» و جمهوری اسلامی ایران از این بابت حساس است. 

حیدری هدف از انجام رزمایش فاتحان خیبر را ارتقای آمادگی نیروهای نظامی و آزمایش جدیدترین سلاح‌ها و تجهیزات نیروهای مسلح عنوان کرد. به گفته او، در رزمایش روز جمعه پهپادهای نقطه‌زن با برد بلند، سامانه‌های جنگالی و دو سلاح ضد زره رونمایی و آزمایش شده است.

فرمانده نیروی زمینی ارتش در سخنان خود همچنین با تاکید بر ضرورت امنیت و آرامش تردد کامیون‌ها از مرز کشورهای جمهوری آذربایجان، ارمنستان، ایران و ترکیه، گفت: «انتظار می‌رود کشورها در این رابطه به مسئولیت خودشان که احترام به امنیت و مسیرهای اقتصادی و انتقال انرژی است توجه کنند و از بازی‌های رسانه‌ای خود را دور کنند.»

پیش‌تر محمد پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران نیز در واکنش به سخنان رئیس جمهوری آذربایجان، صحبت‌های او را «غیرواقعی»، «تحریک‌آمیز» و «تحت تاثیر کشورهای ثالث» دانسته و با اشاره مستقیم به اسرائیل، گفته بود که انتظار داریم خاک همسایگان بستری برای اقدامات آن کشور نشود.