ابراز همبستگی عفو بین‌الملل با بهائیان بازمانده از تحصیل

بر اساس اسناد افشا شده، مصوبه ششم اسفند ۱۳۶۹ شورای عالی انقلاب فرهنگی، بهائیان از تحصیلات دانشگاهی محروم هستند

عدم پذیرش بهائیان در دانشگاه‌های ایران یک مسئله سیستماتیک است- عکس از twitter: @AmnestyIran

سازمان عفو بین‌الملل با اشاره به ممنوعیت ادامه تحصیل بهائیان در دانشگاه‌های ایران، ضمن ابراز همبستگی با جامعه بهایی ایران، از مقامات حکومت ایران خواست به نقض گسترده و سیستماتیک حقوق اعضای اقلیت بهائی، خاتمه دهند.

حساب کاربری رسمی سازمان عفو بین‌الملل در این رابطه نوشت: «هم‌زمان با اعلام نتایج آزمون ورودی دانشگاه‌ها در ایران، مجموعه عفو بین‌الملل همبستگی خود را با تعداد بی‌شماری از داوطلبان بهائی که هر سال از دسترسی به آموزش عالی در ایران محروم می‌شوند، اعلام می‌کند. عفو بین‌الملل اطلاع پیدا کرده است که برای دانشجویان بهائیان نتیجه نهایی «مردود صلاحیت عمومی» عنوان شده است. مقامات ایران باید به نقض گسترده و سیستماتیک حقوق اعضای اقلیت بهائی از جمله محرومیت از دسترسی به آموزش عالی، بازداشت‌های غیرقانونی و بی‌ضابطه، ناپدیدسازی قهری، تعطیلی اجباری کسب‌و‌کار، مصادره اموال، ممنوعیت اشتغال در بخش دولتی و کارزارهای نفرت‌پراکنی در رسانه‌های دولتی، خاتمه دهند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حالی که طی سال‌های اخیر توجه افکار عمومی بیش از همیشه به مسئله جلوگیری از تحصیل بهائی‌ها در دانشگاه جلب شده است، اما حکومت ایران همچنان به روند تبعیض‌آمیز خود ادامه می‌دهد. برخلاف سال‌های گذشته که «نقص پرونده» به‌عنوان دلیل عدم قبولی در وب‌سایت سازمان سنجش اعلام می‌شد، امسال عنوان جدیدی برای جلوگیری از تحصل آنها ایجاد شده است: «مردود صلاحیت عمومی.»

تا سال گذشته، بهایی‌ها وقتی به وب‌سایت اعلام نتایج کنکور مراجعه می‌کردند، با عنوان «نقص پرونده» مواجه می‌شدند. این مسئله باعث می‌شد تا آنها برای تکمیل پرونده به سازمان سنجش مراجعه کنند. اما پس از مراجعه مشخص می‌شد که اعلام این دلیل تنها بهانه است و قرار نیست آنها در دانشگاه ثبت نام شوند.

در واقع اعلام «نقص پرونده» یا عنوان جدید آن «مردود صلاحیت عمومی» از آن جهت است که جمهوری اسلامی نمی‌خواهد در برابر افکار عمومی بین‌المللی و نهادهای حقوق بشری پاسخگو باشد. به همین دلیل با بیان بهانه‌های واهی، از زیر پاسخگویی و مسئولیت فرار می‌کند.

عدم پذیرش بهائیان در دانشگاه‌ها یک مسئله سیستماتیک است. بر اساس اسناد افشا شده، مصوبه ششم اسفند ۱۳۶۹ شورای عالی انقلاب فرهنگی که بهائیان را از تحصیلات دانشگاهی محروم می‌کند، قانون اجازه ادامه تحصیل را از این افراد سلب می‌کند. در بند سوم این مصوبه صراحتاً تصریح شده باید از ثبت نام بهائیان در دانشگاه‌ها جلوگیری به عمل آید و چنانچه هویت بهائی فردی هنگام تحصیل احراز گردد باید از تحصیل محروم شود.