وزیر خارجه قطر: باید با طالبان تعامل کرد

دیپلمات ارشد قطر از جامعه جهانی و کشورهای دوست خواست طالبان را به انزوا نکشانند

وزیر امور خارجه قطر-REUTERS

وزیر امور خارجه قطر از طالبان خواست «دستاوردهای به دست آمده در سال‌های اخیر را حفظ و حراست کند» و از جامعه جهانی و کشورهای دوست خواست طالبان را به انزوا نکشانند.

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی روز پنجشنبه در نشست خبری مشترکی با جوزپ بورل، مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: «امیدواریم که بتوانیم جهت حرکت دولت [طالبان در] افغانستان را تغییر دهیم. او همچنین ابراز امیدواری کرد که قطر با استفاده از «نفوذ زیاد» خود بر طالبان بتواند این گروه را به بهبود برخوردش با مردم ترغیب کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او با انتقاد از تصمیم طالبان در ممنوعیت تحصیل دختران و زنان گفت: «باید همچنان با [طالبان] تعامل کنیم و از آنها بخواهیم چنین کارهایی نکنند. در ضمن باید به طالبان نشان بدهیم کشورهای مسلمان چگونه قوانین خود را به اجرا می‌گذارند و چگونه می‌توانند با مسائل زنان برخورد کنند.»

قطر یکی از حامیان عمده طالبان است و مذاکرات صلحی را که نهایتا منجر به سلطه طالبان بر افغانستان شد را سامان داده بود.

شیخ محمد تنها وزیر خارجه‌ای است که پس از روی کار آمدن طالبان به کابل رفته و با وزیر خارجه این گروه دیدار کرده است.

پس از این دیدار که روز بیست و یکم مهر انجام شد، سخنگوی طالبان گفت که «روابط دوجانبه، کمک‌های انسان‌دوستانه، و تعامل با جهان» مورد بحث قرار گرفت.

وزیر خارجه قطر در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد هم گفته بود که طالبان «می‌توانند تغییر کنند» و همکاری کشورهای مسلمان در این زمینه مهم است.