علائم درازمدت آنفلوانزا شبیه کووید مزمن است

علائم مزمن هر دو بیماری تنفس غیرطبیعی، خستگی و سردرد است

حدود ۴۲ درصد از بیماران مبتلا به  کووید هنوز سه ماه بعد نشانه‌های آن را دارند-Pexels

مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد که مبتلایان به آنفلوآنزا می‌توانند علائم طولانی‌مدتی شبیه بیماری کووید مزمن داشته باشند.

محققان دانشگاه آکسفورد پرونده‌ سلامت دائم در حال به‌روزشدن بیماران مبتلا به این دو ویروس را تجزیه و تحلیل کردند.

هر دو گروه -با بیش از ۱۰۰ هزار نفر در هر کدام- بیمارانی را شامل می‌شد که سه تا شش ماه پس از عفونت اولیه هنوز دنبال درمان بودند.

علائم مزمن هر دو بیماری تنفس غیرطبیعی، خستگی و سردرد بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پروفسور پل هریسون، یکی از محققان ارشد این تحقیق، می‌گوید: «بسیاری از ما که آنفلوآنزا گرفته‌ایم می‌دانیم که چگونه همیشه به همان سرعتی که امیدوار بودیم یا انتظار داشتیم، خوب نمی‌شویم.»

اگرچه نشانه‌هایی وجود داشت که نشان می‌داد بیماران مبتلا به  کووید مزمن بیشتر به مشکلات طولانی‌مدت گرفتار می‌شوند، اختلاف نسبتا اندک بود: مشخص شد که حدود ۴۲ درصد از بیماران مبتلا به  کووید هنوز سه ماه بعد نشانه‌های آن را دارند. در مقایسه، این رقم برای گروه مبتلا به آنفلوآنزا ۳۰ درصد بود.

به طور خاص، میزان بالاتر در بیماران مبتلا به کووید می‌تواند معلول این واقعیت هم باشد که مردم به دلیل ترس بیشتر از این بیماری، احتمالا بیشتر به دنبال مراقبت از پیامدهای طولانی‌مدت آن هستند.

با این حال، محققان تاکید کرده‌اند این مطالعه -که در مجله «پلوس مدیسین» (PLOS Medicine) منتشر شده است- شدت علائم مزمن برای این دو بیماری را تجزیه و تحلیل نکرده است.

آن‌ها گفتند درباره این موضوع که افراد مبتلا به  کووید شدید احتمالا بیشتر به مشکلات طولانی‌ ناتوان‌کننده دچار می‌شوند، شواهد فزاینده‌ای وجود دارد.

آن‌ها به این نتیجه رسیدند که درباره هر دو ویروس تحقیقات بیشتری نیاز است.

دکتر مکس تاکت، یکی دیگر از محققان اصلی این تحقیق، گفت: «احتمالا تا پیش از این علائم طولانی‌مدت آنفلوآنزا نادیده گرفته شده بود.»

© The Independent