انتقاد از اروپا محوری در رشته دانشگاهی مطالعات آفریقا

اتحادیه ملی دانشجویان به تبعیض علیه دانشجویان غیرسفیدپوست اعتراض کردند

CARL COURT / AFP

دانش‌آموختگان مقطع کارشناسی ارشد می‌گویند: «در رشته‌ی مطالعات آفریقا در یک دانشگاه‌ معتبر، چندان خبری از آفریقا نیست».

دانشجویان پیشین کالج دانشگاهی لندن (یوسی‌ال University College London /UCL) خطاب به این موسسه‌ آموزشی معروف نامه‌ سرگشاده‌ای نوشته‌اند و در آن از «اروپامحوری» آموزش و محتوای برنامه‌ی آموزشی، انتقاد کرده‌اند.

سه زن دانش‌آموخته یوسی ال که این نامه‌ را نوشته‌اند، در پایان این نامه آورده اند: «طنز روزگار را ببینید که در رشته‌ مطالعات آفریقا خواستار محوریت دادن به آفریقا شده‌ایم. ولی چه باید کرد که چنین درخواستی ضرورت دارد».

درخواست این دانش‌آموختگان، تازه‌ترین نمونه از فشار فزاینده‌ دانشجویان برای «استعمارزدایی» از برنامه‌های تحصیلی دانشگاه‌ها است.

 رییس اتحادیه‌های دانشجویان در گفت‌وگو با ایندپندنت، از دانشگاه‌ها خواست چاره‌ای بیاندیشند تا نظام آموزشی به سوی سفیدپوستان طبقه متوسط سمت‌گیری نداشته باشد.

 خانم زمزم ابراهیم در این مصاحبه، که یکی از نخستین مصاحبه‌های او بعد از رسیدن به ریاست اتحادیه ‌است، گفت که به باور وی برخی نهادهای آموزشی انگیزه‌ای ندارند که برای ایجاد تنوع، دگرگونی‌ چشم‌گیری انجام دهند.

زمزم ابراهیم افزود: «بخش دانشگاهی به‌طور کلی باید به این فهم برسد که دچار سوگیری‌های ساختاری است. وقتی دانشگاه پا گرفت، فضا در سیطره‌ی سفیدپوستان طبقه‌ متوسط بود. نظامآموزشی به نفع گروه خاصی از مردم شکل گرفت و هنوز که هنوز است، هم همان طور است».

جسوتوفونمی اوداگبمی، اوراپلنگ رامالا و وانگوی وا کامونجی سه دانش‌آموخته آفریقایی‌تبار مقطع کارشناسی ارشد سال تحصیلی ۲۰۱۷-۲۰۱۸، می‌گویند: «اکثر استادان‌شان سفیدپوست بودند». این سه نفرهم‌چنین گفتند که در تحصیل‌شان «دیدگاه‌های مردانه‌ سفیدپوستی و هم‌سوجنسی به طور نامتناسبی دست بالا را داشته است».

دراین نامه همچنین آمده است: «نخستین درس مطالعات آفریقایی پایه‌ ما با این شروع شد که نگاه تاریخی اروپاییان به آفریقا چگونه بوده. فقط در کلاس آخر این درس بود که سرانجام دانشجویان بخت آن را یافتند تا ببیند آفریقایی‌ها به دنیا و به خودشان چه نگاهی داشته‌اند».

خانم کامونجی در مصاحبه با نشریه‌ی تایمز آموزش عالی گفت: «دلیل اصلی نوشتن این نامه کمک به دانشجویان آینده بود تا بلکه در مطالعات‌شان به تصویر بهتری از آفریقا برسند».

کامونجی اظهار امیدواری کرد که فهرست منابع و مراجع درسی هم تغییر کند و دیدگاه‌های متنوع‌تر و نظرات محققان آفریقایی را هم دربرگیرد.

سخنگو کالج دانشگاهی لندن (یوسی‌ال) هم گفت: «رکن تمام کارهای ما دانشجویان هستند و برای دیدگاه‌ها و نظرات‌شان ارزش قائل هستیم تا بتوانیم آموزش بهتری ارائه دهیم و آن‌ها تجربه‌ آموزشی بهتری در یوسی‌ال داشته باشند. در قسمت آفریقا همیشه با محققان معروف آفریقا همکاری و تعامل داشته‌ایم و طی چهارسالی که این رشته دایر شده است، به طور مستمر بازخوردهای مثبتی از سوی دانشجویان داشته‌ایم. به دغدغه‌هایی که این سه دانشجوی دوره ‌۲۰۱۷-۲۰۱۸ مطرح کرده‌اند، گوش داده‌ایم و در صورت امکان، تغییراتی در سال‌ بعد اعمال می‌کنیم».

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk

© The Independent

بیشتر از جهان