گفت‌و‌گو مقام سازمان ملل با سردبير اينديپندنت فارسى در مورد دريافت واكسن كرونا توسط ايران

«بیشترین واکسن‌هایی که در بسته کوواکس وجود دارد واکسن‌های  آسترازنکا و فایزر هستند»

ربکا گرینسپان، دبیر کل آنکتاد، کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل، در حاشيه جلسه مجمع عمومی این سازمان به سوال‌های کاملیا انتخابی‌فرد، سردبیر ایندیپندنت فارسی، درباره دریافت واکسن کرونا توسط ایران پاسخ داد.

خانم گرینسپان که پیش از این معاون دوم رئیس‌جمهور در کاستاریکا و دبیر کل سازمان نشست‌های ایبروآمریکا بوده اولین زنی است که به ریاست این نهاد مهم سازمان ملل منصوب شده است. او سال‌ها سابقه کار در سمت‌های مختلف سازمان ملل را دارد و در زمان کوفی عنان بود که به مدیریت دفتر برنامه توسعه سازمان ملل در منطقه آمریکای لاتین و دریای کارائیب منصوب شد و بعدها معاون مدیر کل این برنامه و سپس معاون دبیر کل سازمان ملل شد. 

آنكتاد در سال ۱۹۶۴ بنا شد و به عنوان نهادی که برای بهبود وضعیت کشورهای در حال توسعه می‌کوشد از مهم‌ترین نهادهای سازمان ملل است. 

ربکا گرینسپان در این‌باره به ایندیپندنت فارسی گفت: به نظرم باید به دنبال شواهد علم‌بنیان باشیم. جامعه علمی ایران باید بر اساس شواهد موجود ببیند واکسن‌های خوب کدام هستند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خانم گرینسپان در پاسخ به این سوال که آیا کشورها می‌توانند واکسنی که در بسته کوواکس آمده (مانند فایز) را نپذیرند، گفت: مشکل این‌جا است که اصلا فایزر به آن‌ها نمی‌رسد. فکر می‌کنم تحریم‌ها هم در این زمینه مشکلی بودند اما باید این را چک کنم. اما فکر نمی‌کنم فایزر در حال فروش واکسن به ایران باشد. 

جمهوری اسلامی ایران گفته که واکسن آمریکایی نمی‌خواهد مگر این‌که تولیدی کشورهای دیگر باشد. ربکا گرینسپان در این خصوص گفت: خیلی از واکسن‌های فایزر را در سایر کشورها تولید می‌کنند. فایزر در خیلی کارخانه‌های مختلف در کشورهای دیگر تولید داشته است. از جمله در هند.

دبیر کل آنکتاد در پاسخ به این سوال که آیا فایزر در بسته کوواکس هم هست یا خیر گفت: البته که هست. آسترازنکا هم از واکسن‌های مهم این سبد است و واکسن خیلی خوبی است. 

وی در مورد اینکه آیا واکسن مدرنا هم در بسته کوواکس هست یا نه اظهار بی اطلاعی کرد و گفت: نمی‌دانم که مدرنا در بسته کوواکس هست یا نه. مطمئن نیستم.

ربکا گرینسپان افزود که بیشترین واکسن‌هایی که در بسته کوواکس وجود دارد واکسن‌های  آسترازنکا و فایزر هستند.

وی در پایان گفت: مساله مهم درباره کوواکس این است که کار قراردادها را هم انجام می‌دهند. یعنی واکسن به طور مستقیم به کوواکس اهدا نمی‌شود. پول اهدا می‌شود و کوواکس با تولیدکنندگان قرارداد می‌بندد تا بتواند به کشورهای کم‌درآمد و در حال توسعه واکسن اهدا کند.