احتمال بستری و مرگ سیگاری‌ها در اثر ابتلا به کرونا بیشتر است

زمینه‌های ژنتیکی مستعد استعمال دخانیات نیز در افزایش ۴۵ درصدی خطر ابتلا به کرونا دخیل است

«یافته‌های دو رویکرد تحلیلی رابطه علت و معلولی استعمال دخانیات و خطر بروز نوع حاد کووید‌ـ۱۹ را تایید می‌کند» - Pexels

بر اساس پژوهشی جدید، سیگاری‌ها بیشتر احتمال دارد در اثر ابتلا به کووید‌ـ‌۱۹ در بیمارستان بستری شوند یا جان خود را از دست بدهند.

به گفته دانشمندان، در مورد تاثیر این بیماری بر افرادی که تنباکو و سیگار مصرف می‌کنند شواهد متضادی وجود داشته است.

در پژوهشی که در ژوییه ۲۰۲۰ منتشر شد، ادعا شد که سیگاری‌ها در مقایسه با غیرسیگاری‌ها بسیار کمتر احتمال دارد به کووید مبتلا شوند.

اما پیش‌تر در سال جاری، این مقاله پژوهشی پس از افشای ارتباط نویسندگانش با صنایع دخانیات، تکذیب و حذف شد. 

در پژوهشی جدید، که دانشگاه آکسفورد هدایت آن را بر عهده داشته است و روز دوشنبه در نشریه تخصصی دستگاه تنفسی تورکس (Thorax) منتشر شد، پژوهشگران اطلاعات ژنتیکی و سایر داده‌ها از جمله وضعیت استعمال دخانیات، آزمایش‌های کووید‌، بستری در بیمارستان و گواهی فوت را بررسی کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ۴۲۱ هزار و ۴۶۹ شرکت‌کننده واجد شرایط این پژوهش‌ــ که در بریتانیا در نوع خود اولین است‌ــ ۱۶۴۹ مورد ابتلای تایید‌شده، ۹۶۸ بستری مرتبط با کووید و ۴۴۴ مورد مرگ ثبت شده بود. 

بر اساس یافته‌های این بررسی، افراد سیگاری در مقایسه با کسانی که هرگز سیگار نکشیده‌اند، ۸۰ درصد بیشتر احتمال دارد در پی ابتلا به کووید در بیمارستان بستری شوند.

این پژوهش همچنین نشان داده است که زمینه‌های ژنتیکی مستعد استعمال دخانیات نیز در افزایش ۴۵ درصدی خطر ابتلا و افزایش ۶۰ درصدی احتمال بستری در اثر ابتلا به کووید دخیل است.

نویسنده‌های این مقاله پژوهشی نتیجه‌گیری کرده‌اند که «یافته‌های دو رویکرد تحلیلی رابطه علت و معلولی استعمال دخانیات و خطر بروز نوع حاد کووید‌ـ۱۹ را تایید می‌کند.»

دکتر اشلی کلیفت، پژوهشگر ارشد این تحقیق از دانشگاه آکسفورد، گفت: «یافته‌های ما با قطعیت نشان می‌دهد که استعمال دخانیات با خطر ابتلا به نوع حاد کووید مرتبط است، درست همان‌طور که بر احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی، سرطان‌های گوناگون، و تمام عارضه‌های دیگری که می‌دانیم با سیگار کشیدن ارتباط دارد اثر می‌گذارد، به نظر می‌رسد این مسئله در مورد کووید هم صادق باشد.»

«پس شاید الان وقت خوبی باشد تا دخانیات و سیگار را ترک کنید.»  

© The Independent