سازمان ملل از برگزاری دور ششم نشست کمیته قانون اساسی سوریه خبر داد

آخرین دور نشست‌های کمیته قانون اساسی سوریه ماه ژانویه گذشته بدون نتیجه پایان یافت

ولادیمیر پوتین و اردوغان قرار است برای اعمال دوباره توافق آتش بس سال گذشته در ادلب گفت‌وگو کنند-REUTERS/Omar Sanadiki/File Photo

نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه روز سه‌شنبه از صدور دعوتنامه برای طرف‌های ذیربط شرکت‌کننده در دور ششم نشست کمیته تنظیم قانون اساسی جدید سوریه در ماه آینده میلادی، اکتبر، خبر داد.

به گزارش آسوشیتدپرس، گئر پدرسون در سخنانی در شورای امنیت سازمان ملل با اشاره به پنج دور نشست ناموفق دولت، اپوزیسیون و نمایندگان جامعه مدنی سوریه گفت این کمیته کار خود را آغاز خواهد کرد.

وی گفت، «ما اکنون باید انتظار داشته باشیم که کمیته قانون اساسی کار خود را با جدیت برای تبیین پیش‌نویس و نه آماده‌سازی برای اصلاحات قانون اساسی آغاز نماید.»

به گفته پدرسون، این کمیته ۴۵ نفره از ۱۸ اکتبر در ژنو کار خود را آغاز خواهد و نمایندگان دولت و اپوزیسیون سوریه که به‌طور مشترک ریاست کمیته را بر عهده دارند، برای نخستین بار یک روز پیش از نشست با او دیدار خواهند کرد.

آخرین دور نشست‌های کمیته قانون اساسی سوریه ماه ژانویه گذشته بدون نتیجه پایان یافت.

دیدار سران ترکیه و روسیه در سوچی

در یک رویداد جداگانه، رؤسای جمهوری ترکیه و روسیه قرار است روز چهارشنبه با هدف مهار دور جدید خشونت‌ در شمال غرب سوریه گفت‌وگو کنند. روسیه از دولت بشار اسد حمایت می‌کند و ترکیه از مخالفان آن.

ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه در شهر بندری سوچی در سواحل دریای سیاه میزبان رجب طیب اردوغان خواهد بود. دو طرف قرار است برای اعمال دوباره توافق آتش بس سال گذشته در ادلب گفت‌وگو کنند.

به گزارش رویترز، وزیر دفاع ترکیه روز سه‌شنبه با بیان این که ترکیه و نیروهای مورد حمایت آن در سوریه از اصول توافق پیروی می‌کند، گفت «ما انتظار داریم طرف دیگر هم مسئولیت‌های خود را رعایت کند.»

مسکو می‌گوید نیروهای نظامی روسیه به دعوت بشار اسد رییس جمهوری سوریه در این کشور حضور دارند. هزاران نیروی نظامی ترکیه در شمال سوریه و برای حمایت از مخالفان اسد در آن مناطق حضور دارند.