هشدار حزب کارگر بریتانیا: سوخت نرسانید، مرگ در راه است

«کارمندان نظام بهداشتی و مددکاران را در پمپ‌های بنزین در اولویت قرار دهد»

هزاران پمپ بنزین در سراسر بریتانیا با کمبود جدی مواجه‌اند - Adrian DENNIS / AFP

حزب کارگر بریتانیا از دولت خواست کارمندان نظام بهداشتی و مددکاران را در پمپ‌های بنزین در اولویت قرار دهد و هشدار داد در غیر این صورت بیماران ممکن است بمیرند.

جاناتان اشورث، وزیر بهداشت در سایه این اظهارات را در حالی ابراز کرد که درخواست اضطراری روزافزونی وجود دارد به مددکارانی کمک شود که به خاطر کمبود سوخت نمی‌توانند به بیماران خود برسند.

یکی از سرویس‌هایی مددکاری در خانه سالمندان گفت تاخیری که مددکاران به خاطر صف‌های طولانی در پمپ بنزین با آن مواجه می‌شوند باعث شده است نوبت برخی از افراد مسن آسیب‌پذیر را به تعویق اندازند و ساعاتی متمادی بعد از پایان شیفت خود کار کنند تا مطمئن شوند همه مشتریان را دیده‌اند.

شالیزا هاشم از سرویس «کِر ات هوم سی‌اچ‌دی» نیز از درخواست برای در اولویت‌ قرار دادن کارمندان کلیدی حمایت کرد و گفت تاثیر کمبود سوخت بر مددکاران خیلی «شدید» بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت: «بسیاری از مددکاران ما قادر نیستند به سوخت کافی دسترسی داشته باشند تا بتوانند به تمام قرارهای خود برسند چون اکثر پمپ‌های بنزین هر بار خرید را به ۳۰ پوند محدود کرده‌اند. مددکاران ممکن است در روز تا ۱۶۰ کیلومتر را بپیمایند و به همین خاطر محدودیت‌های مذکور بدان معنی است که از آنجا که نمی‌توانند باک خود را پر کنند باید دفعات بیشتری سوخت‌گیری کنند.»

او ادامه داد: «ما از افراد شدیدا آسیب‌پذیر مراقبت می‌کنیم، که برخی از آنان اصلا نمی‌توانند بدون کمک مددکار از تخت خود خارج شوند و وضعیت جاری واقعا برای ما اوضاع را شدیدا سخت و اضطراب‌آمیز کرده است. عدم رسیدن به بیمارانی که به ما متکی هستند به هیچ‌وجه گزینه‌ای ممکن برای ما نیست.»

جین تاونسون، مدیرعامل اتحادیه مددکاری در خانه گفت از جمعه، ۲۴ سپتامبر خواستار کمک از طرف وزارت بهداشت بوده ولی به او گفته شده اوضاع تحت بررسی است.

خانم تاونسون گفت: «به نظر می‌رسد دولت به این نتیجه رسیده است که مشکلی وجود ندارد و این بدان معنی است که انجمن‌های مقاومت محلی نمی‌توانند برنامه‌های اضطراری خود را به کار بندند. ما می‌خواهیم کارمندان اساسی، از جمله مددکاران در خانه، به سوخت دسترسی داشته باشند. ما همین الان به این امر نیاز داریم. نیاز داریم دولت اعلام کند خطراتی برای سلامت و رفاه افراد مسن و معلول وجود دارد.»

در گفتگو با برنامه «ورلد ات وان» رادیو ۴ بی‌بی‌سی وقتی از آقای اشورث پرسیده شد اگر کارمندان نظام بهداشتی و مددکاران باید در دسترسی به سوخت اولویت داشته باشند، او گفت: «بله ما با یک بحران مواجه‌ایم چون اگر دکتران و پرستاران و ماماها و مددکاران نتوانند به بستر بیماران خود برسند آنگاه افراد درمانده و در بدترین و ناامیدانه‌ترین اوضاع رها خواهند شد و برخی حتی ممکن است جان خود را از دست بدهند.»

آقای اشورث از ساجد جاوید، وزیر بهداشت خواست جلسه‌ای اضطراری با اتحادیه‌های بهداشتی و مددکاری و سازمان‌های حرفه‌ای بگیرد تا به توافقی دست یابند و سیستمی پی ریزند که مطمئن شود کارمندان کلیدی کشور در بحران اضطراری جاری می‌توانند به سوخت دست یابند.

او گفت: «ما نیازی مبرم داریم و باید محکم عمل کنیم. تاکنون که چنین رویکردی نداشته‌ایم. ما نمی‌توانیم بیماران آسیب‌پذیر و ناامید را بدون کمک و مراقبتی که سزاوارش هستند رها کنیم.»

او ادامه داد: «اکنون زمان رهبری رسیده است چون بیماران باید در اولویت باشند و اگر دکتر و پرستار نتواند به بیمار خود برسد فاجعه‌آمیز خواهد بود.»

یونیسون، اتحادیه کارمندان دولتی خواستار اختصاص یافتن پمپ‌های بنزین مشخصی تنها برای استفاده کارمندان کلیدی شده است.

و اتحادیه شرق انگلستان هم گفته است اگر مشکلات تا روز پنجشنبه ادامه یابد سیاست استفاده اختصاصی کارمندان کلیدی بین ساعات ۶ تا ۷ صبح را اعمال خواهد کرد تا مطمئن شود آنها قادر به پر کردن باک خود باشند.

© The Independent

بیشتر از جهان