طالبان ورود زنان به دانشگاه کابل را ممنوع کرد

اول اسلام»: رئیس جدید طالبان برای دانشگاه کابل می‌گوید تا وقتی که «فضای اسلامی واقعی» حاکم شود، ورود زنان ممنوع خواهند بود

دانشگاه کابل- Wakil KOHSAR / AFP

چندی پیش، قائم مقام جدید منصوب طالبان برای ریاست دانشگاه کابل، اعلام کرد که زنان تا اطلاع بعدی از حضور در این دانشگاه ممنوع خواهند بود تا وقتی که «فضای اسلامی واقعی» حاکم شود.

محمد اشرف غیرت روز دوشنبه، ۲۷ سپتامبر، در توییتر نوشت: «به عنوان رئیس جدید دانشگاه کابل به شما قول می‌دهم تا زمانی که فضای اسلامی واقعی برای همه فراهم نشود، زنان اجازه حضور در دانشگاه‌ها یا رفتن به کار نخواهند داشت. اول اسلام.»

آقای غیرت یک روز پیش از آن نیز در توییتی درباره کمبود زنان معلم نوشت: «ما مشغول اِعمال راهی هستیم که معلمان مرد بتوانند از پشت پرده به دانش‌آموزان دختر در کلاس درس بدهند و از همین رو فضای آموزشی اسلامی را برای زنان فراهم آوریم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ماه گذشته، طالبان محمد عثمان بابوری، رئیس سابق برترین دانشگاه افغانستان را که مدرک دکترا داشت، اخراج کرد و آقای غیرت را که تجربه دانشگاهی او کمتر است و فقط مدرک کارشناسی دارد، جانشین او کرد که به انتقادات گسترده انجامید.

رئیس ۳۴ ساله جدید دانشگاه، ظاهرا در گذشته مدارس کشور را «مراکزی برای فحشا» خوانده بود و سال گذشته هم کشتن «خبرنگاران جاسوس» را توجیه کرد.

از زمان انتصاب آقای غیرت، دست‌کم ۷۰ استاد دانشگاه از کار خود استعفا داده‌اند.

اظهارات اخیر آقای غیرت هم‌راستا با اصول حکومت سابق طالبان در فاصله سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ است که طی آن زنان اجازه نداشتند بدون همراهی مرد، در اماکن عمومی حضور یابند. شبه‌نظامیان اسلام‌گرا با اِعمال سرسختانه قانون شریعت، زنان افغان را از رفتن به کار و مدرسه ممنوع کرده بودند.

اما این بار طالبان با مقاومتی از جانب زنان مواجه است؛ زنانی که در اعتراضات شرکت می‌کنند و می‌خواهند مشاغل اداری و دولتی خود را حفظ کنند. خبرنگارانی که در اوایل سپتامبر یکی از این اعتراضات را در کابل پوشش دادند، توسط شبه نظامیان طالبان بازداشت شدند و شلاق خوردند.

هدر بار، معاون مدیر سازمان دیده‌بان حقوق بشر، به گاردین گفت: «ما برخی از این توضیحات را در فاصله ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ هم شنیدیم، وقتی طالبان می‌گفت از آنجا که اوضاع امنیتی خوب نیست، دختران نمی‌توانند تحصیل کنند و زنان نمی‌توانند سر کار بروند و وقتی اوضاع امنیتی بهتر شود، آن‌ها هم سر کار و مدرسه برمی‌گردند. البته که آن زمان هیچ وقت فرا نرسید.»

عبدالباقی حقانی، وزیر آموزش عالی در دولت جدید طالبان، روز ۱۲ سپتامبر اعلام کرد که اگر کلاس‌های درس از نظر جنسیتی تفکیک شده باشند، زنان حق تحصیل در دانشگاه را خواهند داشت. به زنان گفته شده است که باید پوشش اسلامی مناسب بر تن داشته باشند.

آقای حقانی گفت: «اجازه نخواهیم داد دانشجویان مرد و زن در یک کلاس تحصیل کنند. آموزش مختلط در تضاد با قانون شریعت است.»

© The Independent