«به‌سوی فردا»، غرفه اسرائیل در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۰ دبی

این نخستین حضور اسرائیل در یک رویداد بین‌المللی اقتصادی در کشورهای عربی، پس از برقراری پیمان ابراهیم است

یک سال پس از پیمان‌ ابراهیم و برقراری روابط با چهار کشور عربی ازجمله امارات متحده عربی، اسرائیل از جمعه، اول اکتبر (نهم مهرماه) غرفه‌ آن کشور در نمایشگاه بین‌المللی اکسپو دبی را به‌روی عموم بازدیدکنندگان می‌گشاید. غرفه بزرگ اسرائیل که نام «به‌سوی فردا» بر آن گذاشته شده است، نخستین حضور اسرائیل در یک رویداد بین‌المللی این‌چنینی در کشورهای عربی خواهد بود.

مناخم گانتز، سخنگوی غرفه اسرائیل در اکسپو دبی، ضمن ابراز خوشحالی از حضور در این رویداد بین‌المللی، به خبرگزاری فرانسه گفت: «این نخستین‌بار است که اکسپو (نمایشگاه جهانی) در خاورمیانه برگزار می‌شود و اسرائیل برای اولین‌بار در رویدادی به این بزرگی و اهمیت (در یک کشور عربی) شرکت کرده است.»  

پانزدهم سپتامبر (۲۴ شهریور)، سالگرد امضای پیمان ابراهیم و عادی‌سازی روابط میان دو کشور اسرائیل و امارات متحده عربی بود که به گسترش روابط تجاری آن‌ها انجامید و مقام‌های دو کشور امیدوارند در این راستا روابط اقتصادی دوجانبه خود را تا بیش از یک‌تریلیون دلار (معادل هزار میلیارد دلار) افزایش دهند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تا پیش از پیمان ابراهیم، مصر و اردن تنها کشورهای عرب بودند که درپی برقراری پیمان صلح با اسرائیل، روابط خود را با آن کشور عادی کرده بودند. در سال ۲۰۲۰ با میانجیگری ایالات متحده ابتدا امارات متحده عربی و بحرین و پس از آن دو کشور سودان و مراکش نیز با اسرائیل روابط دیپلماتیک برقرار کردند.  

غرفه اسرائیل با عنوان بزرگ «به‌سوی فردا» به دو زبان عبری و عربی، در نمایشگاه دبی به گفته مناخم گانتز، به‌‌شکلی طراحی شده است که نشان‌دهنده مشخصه‌های مشترک و شباهت‌های دو کشور باشد. براساس گزارش‌ها، اسرائیل این رویداد بین‌المللی را فرصتی بزرگ برای ارائه نقاط قوت خود در حوزه‌های گردشگری و اقتصادی به مخاطبان جدید می‌داند. انجمن صادرات اسرائیل پیش‌تر اعلام کرده بود که با همکاری بزرگ‌ترین بانک آن کشور، ۲۵۰ بازرگان و کارآفرین اسرائیلی را در یک هیئت تجاری برای بازدید از اکسپو دبی به امارات متحده عربی می‌فرستد.   

نمایشگاه بین‌المللی اکسپو۲۰۲۰ قرار بود سال گذشته در شهر دبی برگزار شود، اما به‌علت همه‌گیری کرونا یک سال به تعویق افتاد. به گفته برگزارکنندگان اکسپو، این نمایشگاه بین‌المللی که از اول اکتبر کار خود را آغاز می‌کند، در مدت ۶ماهه‌ای که برپا خواهد بود، بیش از ۲۵میلیون بازدیدکننده خواهد داشت. دبی امیدوار است با جذب بازدیدکنندگان از سراسر جهان به اکسپو، اقتصاد این مرکز تجاری خاورمیانه را که مانند همه دنیا از همه‌گیری کرونا آسیب دیده است، بار دیگر ترمیم و تقویت کند.

بیشتر از جهان