هشدار درمورد تهدید طالبان برای دانشجویان افغان بورسیه در بریتانیا

یک نماینده پارلمان بریتانیا می‌گوید دانشجویان افغان در واتس‌اپ پیام‌های تهدیدآمیزی از طالبان دریافت کرده‌اند

کارولین لوکاس، نماینده حزب سبز از برایتون در پارلمان بریتانیا- JESSICA TAYLOR / UK PARLIAMENT / AFP

کارولین لوکاس، نماینده حزب سبز در پارلمان بریتانیا، هشدار داد که طالبان دانشجویان بورسیه افغان که در آن کشور تحصیل می‌کنند و خانواده‌های آنان را تهدید کرده‌اند. 

درپی پیشروی نیروهای طالبان در خاک افغانستان و بحرانی‌شدن وضعیت سیاسی در آن کشور، وزارت خارجه بریتانیا ابتدا از لغو بررسی درخواست ویزای دانشجویان افغان که با برنامه بورسیه چیونینگ برای تحصیل در دانشگاه‌های آن کشور پذیرفته شده بودند، خبر داد؛ اما این تصمیم با انتقادهای فراوانی روبه‌رو شد و  ۳۵ دانشجوی افغان پذیرفته‌شده برای بورسیه چیونینگ، پس از به‌قدرت رسیدن طالبان، به‌دلیل قرار گرفتن در شرایط خطرناک، در عملیات تخلیه شهروندان از افغانستان خارج شدند.

از میان این ۳۵ دانشجوی افغان که از افغانستان خارج شده‌اند، ۹ نفرشان به‌زودی تحصیلات خود را با بورسیه چیونینگ در دانشگاه ساسکس شهر برایتون آغاز می‌کنند، اما به گفته لوکاس، نماینده برایتون در پارلمان بریتانیا، پنج نفر از آن‌ها نتوانسته‌اند خانواده‌های خود را افغانستان خارج کنند. 

براساس قوانین وزارت خارجه بریتانیا در برنامه خروج اضطراری از افغانستان، تنها به «خانواده نزدیک» شامل همسر یا فرزندان زیر ۱۸ سال افراد، اجازه همراهی با افغان‌های در معرض خطر داده شده است.

روزنامه بریتانیایی گاردین، روز دوشنبه، پنجم مهرماه، در گزارشی به نقل از کارولین لوکاس نوشت که  دانشجویان افغان بورسیه چیونینگ در پیام‌رسان واتس‌اپ پیام‌های تهدیدآمیزی از طالبان دریافت کرده‌اند. به گفته لوکاس طالبان در پیام‌های خود، جان والدین مسن یا خواهر و برادرهای وابسته آن‌ها را که هنوز در افغانستان زندگی می‌کنند، تهدید کرده‌اند.         

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

لوکاس افزود که پدران دو نفر از این دانشجویان، دو سال پیش به‌دست طالبان کشته شده‌اند و یکی از آن‌ها از شنیده‌هایی مبنی‌بر فشار نیروهای طالبان بر بستگان کم‌سن‌وسال خود خبر داده است.

این نماینده پارلمان بریتانیا و رهبر پیشین حزب سبز انگلستان اعلام کرد که این موضوع را با مقام‌های وزارت خارجه و وزارت کشور بریتانیا و همچنین دبیرخانه بورسیه تحصیلی چیونینگ در میان گذاشته، اما هیچ پاسخی از آن‌ها دریافت نکرده است.

بریتانیا براساس برنامه‌ای که اجرای آن را هنوز آغاز نکرده، متعهد شده است که در مدت ۱۲ ماه، پنج‌هزار و در طول یک دوره پنج‌ساله، تا ۲۰هزار افغان را به پناهندگی بپذیرد.  لوکاس دولت بریتانیا را متهم می‌کند که در این برنامه، هیچ‌گونه تضمین روشنی به افرادی که قصد خروج از افغانستان را دارند، ارائه نکرده است. او در نامه‌ای به بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، انتقاد کرده که دولت به پارلمان گفته است افراد باید منتظر آغاز این برنامه بمانند، اما هیچ اشاره‌ای به زمان آغاز آن نکرده است.

این نماینده پارلمان بریتانیا برآوردها از تعداد اعضای خانواده‌ افغان‌های در معرض خطر مرتبط با آن کشور را که هنوز از افغانستان خارج نشده‌اند، بیش از ۳۳هزار نفر دانست و در نظر گرفتن تنها ۲۰هزار پناهجو در این برنامه را به‌‌‌گونه‌ای «شرم‌آور»، ناکافی دانست.  

لوکاس همچنین با اشاره به غیرممکن بودن ارائه مشخصات بیومتریک مورد نیاز برای دریافت ویزای بریتانیا از افغانستان در حال حاضر، خواستار لغو شرایط ویزا برای اعضای خانواده اتباع بریتانیایی شد که همچنان از آن کشور خارج نشده‌اند.