حامیان محیط زیست: کاخ سفید مصمم به افزایش گازهای گلخانه‌ای است

دانشگاه کرنل می گوید استخراج نفت آمریکا منجر به افزایش انتشار گاز متان شده

NICHOLAS KAMM / AFP

دولت ترامپ قصد دارد مقررات دوره اوباما را که برای اجتناب از خطر نشت گاز متان در عملیات حفاری نفت و گاز برقرار شده بود، لغو کند. این حرکت ترامپ حتی کسانی را که در صنایع سوخت فسیلی فعالیت دارند، شگفت‌زده کرده است.

اندرو ویلر، رییس آژانس حفاظت از محیط زیست، گفته که تغییر قانون پیشنهادی، پیروی از دستور دونالد ترامپ برای حذف «بارهای غیرضروری و مضاعف نظارتی از صنعت نفت و گاز» است.

این آخرین اقدام کاخ سفید برای مقررات‌زدایی بیشتر در مورد کنترل تولید گازهای گلخانه‌ای در تولید نفت، گاز و ذغال‌سنگ است و یک روز پس از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر آن‌که آقای ترامپ قصد دارد قانون دوران کلینتون (برای گشایش پروژه‌های احتمالی الوارسازی، انرژی و معدن در آلاسکا، مکان و مالک بیش از نیمی از بزرگترین جنگل‌های بارانی بکر جهان) را لغو کند، انجام می‌گیرد.

متان، گاز گلخانه‌ای موثری است و انتشار آن در جو زمین، بیش از انتشار دی اکسید کربن در گرم شدن کره زمین تأثیر دارد. هرچند در ابعاد کوچکتری رخ می‌دهد و مدت زمان زیادی در جو زمین باقی نمی ماند.

یک مطالعه گسترده توسط دانشگاه کرنل که در اوایل این ماه منتشر شد، نشان می‌دهد که رونق استخراج گاز و نفت شیل (که از سنگ شیل استخراج می‌شود و «نفت سبک» هم نامیده می‌شود) در ایالات متحده، در حال حاضر منجر به افزایش جهانی انتشار گاز متان شده است و این خود موجب سرعت بخشیدن به افزایش میانگین ​​دما در سراسر جهان شده است.

رابرت‌هاوارث، نویسنده این تحقیق، گفت: «این موضوع از نظر جهانی اهمیت زیادی دارد. در میان عواملی که به افزایش گرم شدن کره زمین کمک می کند، گاز شیل یک عامل اصلی است».

مدافعان محیط زیست و مقامات سابق آژانس حفاظت محیط زیست، پیش‌تر گفته بودند که انتظار آن می‌رفت که طرح جدید متان از طرح‌های پیشین فراتر رود و شركت‌ها را از ملزم بودن به كشف و توقف نشت متان در سایت‌های موجود نفت و گاز، معاف کند.

جوزف گفمن، یکی از مقامات سازمان حفاظت محیط زیست در بخش هوا، در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما، گفت: «اساساً تمرین آژانس حفاظت محیط زیست تکرار بی‌وقفه تعیین حدود اختیارات "قانون هوای پاک" برای رفع آلودگی هوا و گازهای گلخانه‌ای است».

طبق گزارش سازمان حفاظت محیط زیست، صنعت نفت و گاز منبع اصلی انتشار گاز متان در ایالات متحده است و تقریباً یک سوم میزان انتشار را در سال ۲۰۱۶ به خود اختصاص داده است.

برخی از دست‌اندرکاران صنعت نفت، نگرانی در مورد تاثیر تغییر قانون را رد کرده‌اند و می‌گویند که تاثیر فوری و مستقیم آن بر انتشار متان بسیار اندک است. اریک میلیتو از موسسه نفت آمریكا گفت: «كنترل بر روی سایر آلاینده‌ها، متان را هم در لوله‌ها جذب می‌كند».

وی در ادامه افزود که مقررات‌های محدود‌سازی انتشار متان در دوران اوباما «تاثیر نامتناسبی بر کسب‌وکارهای کوچک» در صنعت نفت داشته است.

اما تغییر مقررات مربوط به تولید گازهای گلخانه‌ای از میدان‌های نفتی، سامانه‌‌های ذخیره سازی و خط‌ لوله‌های نفت، صنعت نفت را به دو بخش تقسیم کرده است، به‌گونه‌ای که برخی از شرکت‌ها نگران افزایش واکنش به این سیاست هستند؛ آن هم در جهانی که به‌طرز فزاینده‌ای از بحران تغییرات آب و هوا آگاه می‌شود.

کمپانی هلندی رویال شل امسال از دولت خواسته است تا قوانین مربوط به انتشار گازهای گلخانه‌ای را محکم‌تر کند، نه آن‌که در آن خصوص آسان بگیرد. با این وجود، بسیاری دیگر در صنعت نفت و گاز، از رویکرد آقای ترامپ استقبال کرده‌اند.

کِسی سیگل از مرکز تنوع زیستی، یک گروه زیست‌محیطی، در بیانیه‌ای گفت: «آخرین تغییرات، نشان‌دهنده بی‌اعتنایی کامل دولت ترامپ نسبت به آب و هوای ما است».

«در واقع سازمان حفاظت محیط زیست اکنون چنان مصمم است که آلودگی گازهای گلخانه‌ای را افزایش دهد که حتی به نگرانی‌های شرکت‌های نفت و گاز راجع به حذف این محافظت‌ها هم اهمیتی نمی‌دهند». 

گزارش‌های تکمیلی توسط اسوشیتدپرس 

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk

 

© The Independent

بیشتر از جهان