بحران مرموز برق در چین

این بحران می‌تواند میلیون‌ها خانه را از برق موردنیازشان محروم کند و به زنجیره تولید بین‌المللی لطمه بزند

چین به گونه‌ای فزاینده به زغال‌سنگ متکی و به‌شدت درصدد کاهش گازهای گلخانه‌ای و نیز تدارک بازی‌های المپیک زمستانی است-WANG Zhao / AFP

در حالی که کارخانه‌ها و مردم چین زمستانی سرد و سخت در پیش دارند، این تهدید وجود دارد که بحران برق در چین به‌صورت «امری عادی» در آید.

کمبود زغال‌سنگ، افزایش تقاضای کارخانه‌داران و مصرف‌کنندگان و استانداردهای سختگیرانه برای کنترل تولید گازهای گلخانه‌ای سهمیه‌بندی برق در چند ایالت چین را سبب شده است. 

چین که به گونه‌ای فزاینده به زغال‌سنگ متکی و به‌شدت درصدد کاهش گازهای گلخانه‌ای و نیز تدارک بازی‌های المپیک زمستانی است، به استان‌های این کشور دستور داده است مصرف برق را محدود کنند.

این امر، قطع برق خانه‌ها در بسیاری از استان‌های چین را در پی داشته است. بسیاری از شهروندان این کشور در شبکه‌های اجتماعی از نبود وسایل گرمایشی و از کار افتادن ساختارهای عمومی از جمله آسانسور و چراغ‌های راهنمایی شکایت کرده‌اند. 

بی‌بی‌سی گزارش داده که یک شرکت تامین برق ضمن اشاره به اینکه بحران سوخت و برق به‌صورت یک «امر عادی» درخواهد آمد، هشدار داده است که قطعی برق تا بهار سال آینده ادامه خواهد یافت.  

اما بی‌بی‌سی می‌گوید که این خبر بعدا از تارنمای این شرکت حذف شده است.

شدیدترین پیامد بحران برق در منطقه شمال‌شرق این کشور یعنی کمربند صنعتی چین شامل استان‌های هِیلونگ‌جیانگ، جیلین و ایائونینگ، مشاهده شده است.

توییت یی چای گلوبال: شرکت برق دولتی چین امروز(دوشنبه) اطمینان داد که نیازهای اولیه برق مردم تامین خواهد شد. این اعلامیه به دنبال شکایت برخی از ساکنان ناحیه شمال شرقی چین از قطعی غیرمترقبه برق از ۲۳ سپتامبر تاکنون منتشر شده است.( ۲۷ سپتامبر ۲۰۲۱)

خبرگزاری رویترز گزارش می‌دهد که شهرداری هولودائو به ساکنان این شهر اعلام کرده در ساعات اوج مصرف، از وسائل برقی مثل مایکروفر و آبگرمکن استفاده نکنند.

یکی از ساکنان شهر هاربین در هیلونگ جیانگ به این خبرگزاری گفت که چند مرکز خرید ساعت چهار بعدازظهر، زودتر از ساعت معمول، تعطیل کرده‌اند.

رسانه‌های دولتی (چین) خبرداده‌اند که روز جمعه به‌دنبال قطعی برق و از کار افتادن دستگاه تهویه یک کارخانه ریخته‌گری آهن در شهر لیائویانگ در شمال شرقی چین، ۲۳ نفر بر اثر مسمویت منوکسید کربن روانه بیمارستان شده‌اند اما این حادثه تلفات جانی نداشته است. 

پیامد فوری بحران سوخت در صنایع نیز احساس شده و تامین کنندگان شرکت‌های اپل و تسلا تولیدات خود در چند مرکز را متوقف کرده‌اند.

بخش‌هایی از صنایعی مثل ذوب آلومینیوم، تولید سیمان، فولادسازی و تولید کود که به برق بیشتری نیازمندند هم از پیامدهای بحران برق در امان نبوده‌اند.

دست‌کم ۱۵ شرکت تولیدی چین از آلومینیوم گرفته تا مواد شیمیایی اعلام کرده‌اند که تولیداتشان به علت قطعی برق کاهش یافته است.

دامنه ضربه این بحران گسترده بوده و صنایعی چون تولید مبلمان، سویا و رنگ صنعتی را هم در بر گرفته است.

توییت لیکیان رِن: یک نهم یکی از عوامل منفی در رشد (اقتصادی) چین در چند ماه آینده: کارخانجات در چارچوب محدودیت‌های برقی/محیط زیستی تولیداتشان را متوقف کرده‌اند. از شرکت‌های مستقر در جیانگ‌سو خواسته شده است دست از تولید بردارند. به مراکز خرید ابلاغ شده است به منظور صرفه‌جویی در برق یک‌ساعت و نیم دیرتر درهای خود را بگشایند. (۱۹ سپتامبر ۲۰۲۱)

خبرگزاری رویترز گزارش می‌دهد که تحلیلگران بانک سرمایه‌گذاری مورگان استنلی روز دوشنبه گفته‌اند که (در نتیجه این بحران) هفت درصد تولید آلومینیوم و ۲۹ درصد تولید سیمان چین لطمه خورده است.

در عین حال هرچند چین در جریان حل اختلاف‌های بازرگانی خود با استرالیا -دومین تولید کننده زغال‌سنگ در جهان- است، این امر به هرحال میزان واردات زغال‌سنگ به این کشور را کاهش داده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از لری هو و شینیو جی، کارشناسان اقتصادی گروه مک کوایِر، می‌گویند که اقتصاد چین «بیشتر از هر زمان در ۱۰ سال گذشته بر پایه صادرات استوار است» و این چیزی است که اهداف رسمی برنامه‌های مرتبط با برق آن را در نظر نمی گیرند. 

توییت ترینومیکس: برق دارید؟ زغال‌سنگ دارید؟ این سهمیه چین از زغال‌سنگ و انرژی پایدار در ترکیب با برق است. حدس بزنید؟ زغال‌سنگ بالا رفته و انرژی پایدار افت کرده است. در مجموع، تقاضا برای برق افزایش یافته است. ( ۲۷ سپتامبر ۲۰۲۱)

در این میان، به‌زودی در ماه اکتبر، گردهمایی رهبران جهان در نشست محیط زیست سازمان ملل متحد در شهر کانمینگ در جنوب‌غربی چین به گرفتاری‌های دولت این کشور دامن خواهد زد. یک ماه پس از این گردهمایی، در ماه نوامبر، کنفرانس آب‌و‌هوای «کاپ۲۶» در  گلاسگو اسکاتلند به فشارهایی که به این کشور برای حفظ اهدافش در بهره‌وری انرژی وارد می‌شود، خواهد افزود.

خبرگزاری رویترز می‌گوید هرچند بحران برق تنها در ماه جاری (سپتامبر۲۰۲۱) دامن مصرف‌کننده‌ها را گرفته، نشانه‌های اولیه آن از ماه مارس که بهای برق ناگهان رو به افزایش گذاشت، مشهود بوده است.

مسئولان در مغولستان داخلی -منطقه‌ای خودمختار در شمال چین- به صنایع سنگین از جمله کارخانه‌های ذوب آلومینیوم دستور داده‌اند از میزان مصرف برق خود بکاهند تا این ایالت بتواند به نخستین اهداف سه ماهه مصرف برق خود دست یابد.

مشابه این دستور در ایالت کوانگ‌دُنگ، یکی دیگر از مراکز عمده صادراتی در جنوب چین، ابلاغ شده است.

به همین دلیل، بحران برق در کوتاه‌مدت ضربه محکمی به پیش‌بینی‌های اقتصادی چین وارد کرده است؛ هرچند چشم‌انداز کاهش نرخ رشد این کشور نیز قابل توجه است.

توییت لیکیان رن: این اختلال کوتاه‌مدت در زنجیره تامین سوخت چین و اروپا و تورم پولی و رشد، به مراتب بزرگ‌تر از  «اِوِرگراند» (دومین شرکت بزرگ ساختمانی در چین) است و ما متوجه آن بوده‌ایم. مشکل می‌توان کل پیامد آن را ارزیابی کرد. نمی‌توانم خبر مهمی در این مورد بدهم اما (در رسانه‌ها) درباره آنچه باید در چین به آن توجه کرد، می خوانید. (۲۷ سپتامبر۲۰۲۱)

گروه «نوُمورا» (گروه موسسات خدمات مالی بین‌المللی در شبکه واحدی که در ۳۰ کشور جهان شعبه دارد. مقر این شرکت در ژاپن است) پیش‌بینی نرخ رشد تولید ناخالص ملی چین در سه ماهه سوم و چهارم سال ۲۰۲۱ را از ۵.۱ و ۴.۴ درصد به ۴.۷ و ۳ درصد کاهش داده است.

نومورا همچنین پیش‌بینی‌هایش درباره کل سالی که در پیش رو است را از ۸.۲ به ۷.۷ درصد پایين آورده است.

تحلیلگران این موسسه مالی روز ۲۴ سپتامبر گفتند: «پیامد ضربه‌ای که دومین اقتصاد بزرگ جهان و بزرگ‌ترین تولیدکننده کالا بابت تامین برق متحمل شده است، در بازارهای جهانی احساس خواهد شد.» 

کارشناسان موسسه مالی مورگان استنلی نیز هشدار داده‌اند که اگر کاهش میزان تولید در چین ادامه پیدا کند، نرخ رشد تولید ناخالص ملی این کشور در سه ماهه چهارم سال نیز می تواند تا یک درصد افت کند.

چین اعلام کرده است که قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ اقدام‌هایش برای کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای این کشور را تسریع کند و تا سال ۲۰۶۰ آن را به صفر برساند.

© The Independent

بیشتر از جهان