اکسپو ۲۰۲۰ دبی: موسیقی زنانه جادو می‌کند

پنجاه نوازنده زن از سراسر جهان عرب آهنگساز برنده‌ اسکار را همراهی می‌کنند

چند روز مانده به باز شدن درهای بزرگ‌ترین گردهمایی فرهنگی جهان، ویدئویی جدید از ارکستر فردوس اکسپو ۲۰۲۰ دبی خلاقیت ای آر رحمان، آهنگساز برنده اسکار را با همراهی گروهی پیشگام و تمام زنانه به تصویر کشیده است.

این فیلم هنرنمایی پنجاه موسیقیدان از سراسر جهان عرب را نشان می‌دهد که آماده می‌شوند تا تلفیقی از سبک‌های موسیقی را در اکسپو ۲۰۲۰ به نمایش در آورند.

با گرامیداشت فرهنگ و تنوع منطقه، ارکستر داخلی اکسپو ۲۰۲۰ که یاسمینا صباح رهبری آن را بر عهده دارد، از نوازندگانی از ۲۳ ملیت و در رده‌های سنی ۱۶ تا ۵۱ سال تشکیل شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ای آر رحمان ، هنرمند هندی که سرپرستی این گروه را بر عهده دارد گفت: «این افتخار و امتیازی است که ارکستر فردوس را برای اکسپو ۲۰۲۰ دبی تأسیس و هدایت کرده‌ام. این گروه دارای شخصیت بسیار منحصربه‌فردی است زیرا نمادی از تغییر جهان و تحول ما در موسیقی، به‌ویژه در خاورمیانه است.صداهای ارکستر فردوس بسیار متفاوت از هر چیزی است که ما در غرب یا شرق شنیده‌ایم؛ آن‌ها صدای کاملاً جدیدی را به نمایش می‌گذارند که بسیار هیجان‌انگیز است.»

دیلیپ کومار که بعد از گرویدن به اسلام نام خود را به «الله رکها رحمان» تغییر داد به اختصار ای آر رحمان شناخته شده، تهیه‌کننده موسیقی، آهنگساز فیلم، موسیقیدان و خوانندهٔ سرشناس اهل هندوستان است.

نورا سلیمان، سخنگوی رسمی ارکستر فردوس اکسپو ۲۰۲۰ دبی، به «خلیج تایمز» گفت که دیدن نوازندگان زن از سراسر جهان عرب برای همکاری و توانمندسازی در این سفر الهام‌بخش به اکسپو ۲۰۲۰ و فراتر از آن، گرد هم آمده‎اند واقعاً هیجان‌انگیز است: «به‌عنوان یک موسیقیدان اماراتی احساس افتخار می‌کنم که با ای آر رحمان کار می‌کنم و بخشی از متنوع‌ترین نمایشگاه جهانی اکسپو هستم. اکسپو ۲۰۲۰ فرصتی بی‌نظیر برای میلیون‌ها بازدیدکننده از سراسر جهان برای کشف فرهنگ و استعدادهای خلاق منطقه است.»

یاسمینا صباح، رهبر ارکستر فردوس، نیز گفت که مأموریت آن‌ها «شکستن کلیشه زنان در این منطقه است.»

آریال آذریان، یکی دیگر از نوازندگان ارکستر فردوس، می‌گوید «حضور در یک ارکستر حرفه‌ای رؤیایی است که محقق شده و این واقعیت که در اکسپو با یک گروه زنانه این اتفاق می‌افتد، باورنکردنی و یک امتیاز است. من واقعاً هیجان‌زده هستم که قرار است بخشی از این کار باشم. این تجربه‌ای است که زندگی شما را تغییر می‌دهد.»

بیشتر از موسیقی