تعطیلی ۲۰ درصد سوپرمارکت‌های تهران

رئیس اتحادیه سوپرمارکت‌ها و پروتئینی‌ها در ایران: فروش سوپرمارکت‌ها به حداقل رسیده است

مغازه‌داران به دلیل ناتوانی در پرداخت اجاره‌ مغازه، کاهش فروش، افزایش هزینه‌های آب، برق، گاز، تلفن، بالا رفتن دستمزد نیروی انسانی و افزایش مالیات  مغازه خود را بسته‌اند-عکس از رکنا

رئیس اتحادیه سوپرمارکت‌ها و پروتئینی‌های ایران از تعطیلی یا تغییر شغل ۱۵ تا ۲۰ درصد سوپرمارکت‌ها در این کشور خبر داد. به گفته سعید درخشانی، افزایش قیمت کالاهای مصرفی و کاهش قدرت خرید مردم موجب شده است که میزان فروش این صنف به حداقل برسد.

آمار و یافته‌های مطالعاتی نشان می‌دهد که وضعیت معیشتی مردم ایران در مدت ۱۰ سال گذشته به مرحله هشدار رسیده است. داده‌هایی که مرکز رفاه ایرانیان وابسته به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی جمع‌آوری کرده است، از قرار گرفتن یک‌سوم جمعیت ایران زیر خط فقر حکایت دارد. وزارت صنعت، معدن و تجارت هم در گزارش جدید خود از افزایش قیمت چشمگیر کالاهای اساسی مثل برنج، گوشت و شکر در مدت یک سال خبر داده است. نتایج یک گزارش پژوهشی در اتاق بازرگانی ایران هم نشان می‌دهد که مردم ایران در ۱۰ سال گذشته نسبت به دهه پیش، هزینه بیشتری برای کالاهای اساسی پرداخت کرده‌اند درحالی‌ که مصرف آنان کاهش یافته است.

همه این داده‌های مطالعاتی از قرار داشتن مردم ایران در تنگناهای معیشتی و اقتصادی حکایت دارد؛ با این همه برای درک وضعیت معیشتی مردم ایران کافی است میزان فروش سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌هایی که کالاهای اساسی و ضروری را عرضه می‌کنند، بررسی شود.
خبری که از قول رئیس اتحادیه سوپرمارکت‌ها و پروتئینی‌های ایران مبنی بر تعطیلی یا تغییر شغل ۱۵ تا ۲۰ درصد سوپرمارکت‌ها منتشر شد، نشان می‌دهد که امنیت غذایی در ایران به طور جدی به خطر افتاده است. به‌خصوص اینکه سعید درخشانی تاکید کرده است که افزایش قیمت کالاهای مصرفی و کاهش قدرت خرید مردم میزان فروش سوپرمارکت‌ها را به حداقل رسانده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)


به گفته او، در چنین شرایطی بسیاری از مغازه‌داران به دلیل ناتوانی در پرداخت اجاره‌ مغازه، کاهش فروش، افزایش هزینه‌های آب، برق، گاز، تلفن، بالا رفتن دستمزد نیروی انسانی، افزایش مالیات و در نهایت مقرون به‌صرفه نبودن یا تغییر شغل داده‌ یا مغازه خود را بسته‌اند.
رئیس اتحادیه سوپرمارکت‌ها و پروتئینی‌های ایران با بیان اینکه فروش نسیه در سوپرمارکت‌ها تعطیل شده و از هر ۱۰۰ سوپرمارکت شاید تنها یکی نسیه‌فروشی داشته باشد، به خبرگزاری رکنا گفت: «وقتی با سوپرمارکت‌داران صحبت می‌کنیم بیشترشان از افزایش قیمت روزبه‌روز اجناس مصرفی مردم گلایه می‌کنند و برخلاف بسیاری از مردم که فکر می‌کنند سوپرمارکت‌ها در چند سال اخیر سود نجومی به جیب زده‌اند، بسیاری از آن‌ها پس از سال‌ها کار به فکر تغییر شغل افتاده‌اند.»
درخشانی با بیان اینکه در دوران همه‌گیری کرونا قدرت خرید مردم پایین آمد و دیگر خرید آنچنانی نمی‌کنند، گفت: «اگر روند افزایش قیمت کالاها همچنان صعودی باشد و قدرت خرید مردم نیز به روند کاهشی خود ادامه دهد، بدون تردید بسیاری از فعالیت‌های صنفی در این حوزه تعطیل می‌شود؛ زیرا اگر مردم قدرت خرید کافی نداشته باشند عملا فعالیت واحدهای صنفی در عرصه اقتصادی مفهومی ندارد.»
پیش‌تر مسیح کشاورز، دبیر انجمن واردکنندگان برنج، نیز به روزنامه همشهری گفته بود که ۶۷ میلیون ایرانی دیگر توان خرید برنج برای مصرف روزانه‌ خود را ندارند و فقط ۱۵ میلیون نفر می‌توانند به راحتی برنج بخرند.
گزارشی که مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی منتشر کرده است، نشان می‌دهد که در سال ۱۳۹۷ فقط سه دهک درآمدی بالای جامعه توانستند کالری موردنیاز و استاندارد روزانه خود را دریافت کنند. این در حالی است که از آن سال تاکنون، وضعیت اقتصادی مردم به دلیل افزایش تورم و همه‌گیری کرونا وخیم‌تر شده است.
زهرا کاویانی، کارشناس اقتصادی، به‌تازگی در گفت‌وگو با وب‌سایت تجارت‌نیوز درباره به خطر افتادن امنیت غذایی در کشور هشدار داده و گفته بود: «مردم مصرف کالاهای اساسی را کاهش داده‌اند در حالی‌ که برای این موادغذایی جایگزینی نداشته‌اند. تا پیش از سال ۱۳۹۷، سوءتغذیه در کشور حاد و قابل‌بررسی نبود. حتی در سال ۱۳۹۸ هم برخی از گروه‌های پایین جامعه کمبود کالری خود را با قند و شکر جبران می‌کردند اما در سال ۱۳۹۹ قیمت قند و شکر هم افزایش یافته است و برخی خانواده‌ها توان خرید آن را هم ندارند.»

بیشتر از اقتصاد