توقف پروژه «اینستاگرام کودکان» پس از اعتراضات گسترده

قانونگذاران، مسئولان قضایی، و کنشگران حقوق کودک در آمریکا قبلا به فیس‌بوک هشدار داده بودند

اینستاگرام در ماه ژوئیه با انتشار مقاله‌ای تایید کرد که دنبال ایجاد «تجربه اینستاگرامی جدیدی» برای کودکان ۱۰ تا ۱۳ ساله است که تحت مدیریت والدین آن‌ها خواهد بود- Lionel BONAVENTURE / AFP

اینستاگرام طرح خود را برای ارائه نسخه‌ای ویژه کودکان زیر ۱۳ ساله، در میان اعتراضات گسترده متوقف کرده است. برخی از قانونگذاران به شرکت فیس‌بوک (که صاحب اینستاگرام نیز هست) در این زمینه هشدار داده بودند. کنشگران نیز مدت‌ها است در مورد آثار مخرب تاثیر همرسانی عکس (به شیوه اینستاگرام) بر دختران نوجوان، ابراز نگرانی می‌کنند.

آدام موسری، رئیس اینستاگرام، روز دوشنبه در مقاله‌ای نوشت: «ما همچنان از نیاز به پیش بردن این تجربه دفاع می‌کنیم، اما تصمیم گرفتیم این پروژه را متوقف کنیم. این کار به ما وقت خواهد داد تا دست به همکاری با والدین، کارشناسان، سیاست‌گذاران، و مدیران دستگاه‌های نظارتی بزنیم، به نگرانی‌هاشان گوش کنیم، و ارزش و اهمیت این پروژه را برای نوجوانان کم‌سن و سال‌تری که امروز در اینترنت حضور دارند، نشان دهیم.»

تصمیم اینستاگرام درست چند روز پیش از جلسه‌ای است که مجلس سنای آمریکا قرار است با عنوان «حفاظت از کودکان در اینترنت: فیس‌بوک، اینستاگرام و آسیب‌های بهداشت روانی» برگزار کند. موضوع این جلسه فشارهایی است که نوجوانان در رسانه‌های اجتماعی احساس می‌کنند. روزنامه «وال استریت ژورنال» اخیرا در تحقیقی مفصل به این اشاره کرده بود که مدیران فیس‌بوک خود اطلاعات گسترده‌ای از تاثیر اینستاگرام بر کاربران نوجوان، به‌خصوص در زمینه بهداشت روانی دارند. 

آقای موسری در نوشته خود به تحقیقات این روزنامه آمریکایی اشاره کرد و گفت گزارش آن «سوال‌های بسیاری برای مردم» ایجاد کرده است. یکی از مسئولان اینستاگرام چند هفته پیش گفته بود با آن که برخی از کاربران در این شبکه اجتماعی «تجربیات منفی» دارند، اینستاگرام می‌تواند صدایی نیز برای مردم به حاشیه رانده شده باشد و راهی برای حفظ ارتباط بین دوستان و اعضای خانواده. 

پراتیتی ریچودری، معاون رئیس فیس‌بوک و رئیس بخش پژوهشی آن، در پاسخ به گزارش «وال استریت ژورنال» مدعی شده بود که تحقیقات آن روزنامه «دقیق نیستند» و داده‌ها را خوب تحلیل نکرده است. انتظار می‌رود آنتیگون دیویس، رئیس بخش ایمنی فیس‌بوک، روز پنجشنبه در یکی از جلسات زیرکمیته بازرگانی مجلس سنا به سوالاتی در مورد محتوای آن گزارش پاسخ دهد. از جمله موارد مطرح‌شده در آن مقاله، مسئله اعتیاد بسیاری نوجوانان به (استفاده از) اینستاگرام است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جاش گولین، مدیر اجرایی سازمان «فِرپلی» که قبلا «کارزار کودکی بدون آگهی» نام داشت و در زمینه حقوق کودک فعالیت می‌کند، روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای گفت: «این نقطه عطفی برای جنبش مسئولیت‌پذیری شرکت‌های فن‌آوری، و روز بزرگی برای تمام کسانی است که باور دارند سلامت کودکان بر سودآوری شرکت‌های بزرگ فن‌آوری ارجحیت دارد.»

آقای گولین گفت: «ما از فیس‌بوک می‌خواهیم از این «توقف» استفاده کند و واقعا با کارشناسان مستقل رشد کودک که می‌دانند اینستاگرام چطور دارد به سلامت کودکان ضربه می‌زند، ارتباط برقرار کند. ما فشار خود بر فیس‌بوک را تا زمانی که این پروژه را به صورت دایمی تعطیل کنند، ادامه خواهیم داد.»

در ماه مارس گذشته، تارنمای «بازفید نیوز» یادداشتی درونی از اینستاگرام منتشر کرد که نشان می‌داد این شرکت جوانان را به عنوان یکی از اولویت‌های خود تعیین کرده است و مشخصا دنبال ساخت نسخه‌ای ویژه کودکان است. 

در ماه مه، چهل و چهار نفر از دادستان‌های کل از ایالات مختلف آمریکا در نامه‌ای خطاب به مارک زاکربرگ، رئیس فیس‌بوک، از او خواستند برنامه ساخت اینستاگرام ویژه کودکان را کنار بگذارد. آن‌ها به نگرانی‌های خود در زمینه بهداشت روانی و حریم خصوصی کودکان اشاره کردند. پیش از آن نامه نیز گروه‌های حقوق کودکان و برخی نمایندگان کنگره نگرانی‌های مشابهی ابراز کرده بوند. 

اینستاگرام در ماه ژوئیه با انتشار مقاله‌ای تایید کرد که دنبال ایجاد «تجربه اینستاگرامی جدیدی» برای کودکان ۱۰ تا ۱۳ ساله است که تحت مدیریت والدین آن‌ها خواهد بود، و بخشی از تلاش‌های آن برای «کاهش انگیزه کودکان زیر ۱۳ سال برای دروغ گفتن درباره سن‌شان.»

در آن مقاله می‌خوانیم: «واقعیت این است که این کودکان در اینترنت حضور دارند و از آن‌جا که هیچ راه مطمئنی نیست که بتوان جلو دروغ گفتن آن‌ها را راجع به سن‌شان گرفت، می‌خواهیم تجربیاتی فراهم کنیم که مشخصا برای آن‌ها ساخته شده و تحت مدیریت والدین و قیم‌های آنان است.»

آقای موسری روز دوشنبه در گفت‌وگویی تلویزیونی گفت که اینستاگرام مشغول ساخت ابزاری برای رسیدگی به مسئله بهداشت روانی است. او از جمله به ویژگی جدیدی به نام «زنگ تفریح بگیرید» (Take a Break) اشاره کرد که به کاربران امکان می‌دهد وقتی دوران سختی را از سر می‌گذرانند (مثلا هنگام خروج از رابطه عاطفی)، موقتا از این شبکه خارج شوند و نتوانند نظرات یا پیغام‌های بقیه را دریافت کنند. 

اینستاگرام همچنین قرار است گزینه‌هایی برای افزایش کنترل والدین کاربران بالای ۱۳ سال اما زیر سن قانونی خود نیز ایجاد کند. به گفته اینستاگرام، در ماه‌های پیش رو اطلاعات بیشتری در این زمینه ارائه خواهد شد.

بیشتر از جهان