ایران و عربستان دور تازه‌ای از مذاکرات را آغاز کرده‌اند

عراق اخیرا میان ایران و عربستان سعودی نقش میانجی را به عهده گرفته است

تصاویر پرچم دو کشور عربستان سعودی و ایران از ویکیپدیا

دو مقام عراقی می‌گویند ایران و عربستان سعودی دور تازه‌ای از مذاکرات را در بغداد برگزار کرده‌اند.

خبرگزاری اسوشیتدپرس روز دوشنبه به نقل از دو مقام عراقی که نخواستند نامشان فاش شود، گفت این اولین دور مذاکرات میان تهران و ریاض از زمان روی کار آمدن ابراهیم رئیسی است.

به گفته یک مقام عراقی، در مذاکره هفته گذشته «مسائل موجود میان دو کشور، از جمله بازگشایی نمایندگی‌های دیپلماتیک، بر اساس نقشه راهی که از قبل بر سر آن توافق شده بود» مورد بحث قرار گرفت.

این مقام عراقی که مجاز به ارائه اطلاعات رسمی نیست و به همین دلیل نخواست نامش فاش شود، افزود که نشست بغداد در سطح وزرا نبود، ولی مذاکرات را مثبت توصیف کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنا بر این گزارش، عراق اخیرا میان ایران و عربستان سعودی نقش میانجی را به عهده گرفته است، و به‌خصوص از درگیری نیروهای نیابتی دو طرف در خاک خود نگران است.

سفیر ایران در عراق روز جمعه با بیان این که دور چهارم گفت‌و‌گوهای تهران و ریاض در بغداد برگزار می‌شود، این مذاکرات را رو به جلو توصیف کرد.

ایرج مسجدی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری عراقی «واع» ابراز امیدواری کرد که این گفت‌و‌گوها با عربستان سعودی، به شکلی سازنده‌ پیشرفت کند.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، نیز روز پنجشنبه، اول مهرماه، از تماس‌های منظم‌تر با عربستان سعودی در چند ماه اخیر خبر داده و گفته بود که درباره موضوع‌های دوجانبه «پیشرفت‌های خوبی» صورت گرفته است. به گفته او، از زمان روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی، پیام‌ها در سطح مناسبی ردوبدل شده است.

ایران و عربستان سعودی از اوایل سال ۱۴۰۰ چند دور مذاکره با هدف کاهش تنش‌ها برگزار کرده‌اند. پادشاه عربستان سعودی نیز در سخنرانی روز چهارشنبه خود در مجمع عمومی سازمان ملل، به مسئله ایران اشاره کرد. حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، نیز در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل، در نشستی با حضور عربستان سعودی شرکت کرده بود.