ایتالیا به‌رسمیت شناختن دولت طالبان را غیرممکن می‌داند

«حمایت مالی از مردم افغانستان که پس از به‌قدرت رسیدن طالبان در ماه گذشته متوقف شده است، باید ازسر گرفته شود»

لوئیجی دی مایو، وزیر امور خارجه ایتالیا، از برگزاری نشست رهبران کشورهای گروه ۲۰ در رابطه با افغانستان در هفته‌های آینده خبر داد- Alberto PIZZOLI / AFP

لوئیجی دی مایو، وزیر امور خارجه ایتالیا، به‌رسمیت شناختن دولت طالبان در افغانستان را غیرممکن دانست، اما هم‌زمان از دولت‌های خارجی خواست تا از فروپاشی اقتصادی آن کشور که منجر به جریان گسترده مهاجرت افغان‌ها می‌شود، جلوگیری کنند.  

طالبان حدود یک ماه پس از ورود به شهر کابل و به‌دست گرفتن قدرت در سراسر افغانستان، دولتی با عنوان «امارت اسلامی افغانستان» برای حکومت بر آن کشور معرفی کردند، که تاکنون هیچ کشوری آن را به رسمیت نشناخته است.

ایتالیا که در سال جاری ریاست دوره‌ای گروه ۲۰ را برعهده دارد، به‌‌دنبال برگزاری نشست ویژه رهبران کشورهای ۲۰ اقتصاد برتر جهان، در رابطه با افغانستان است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر امور خارجه ایتالیا که هفته گذشته در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک میزبان نشست اضطراری مجازی وزرای خارجه گروه ۲۰ بود، روز یکشنبه، چهارم مهرماه، به شبکه سوم تلویزیون دولتی «رای» ایتالیا گفت: «به‌رسمیت شناختن دولت طالبان غیرممکن است، چرا که در میان وزرای آن‌ها ۱۷ تروریست وجود دارد و حقوق زنان و دختران در آن کشور به‌طور مداوم نقض می‌شود.»

دی مایو در ادامه سخنان خود تاکید کرد که با وجود این، حمایت مالی از مردم افغانستان که پس از به‌قدرت رسیدن طالبان در ماه گذشته متوقف شده است، باید از سر گرفته شود. 

او گفت: «پس از مدتی آن‌ها(طالبان) دیگر نمی‌توانند حقوق‌ها را پرداخت کنند. بدیهی است که ما باید از انفجار افغانستان از داخل و جریان بی‌رویه مهاجرت که عامل بی‌ثباتی کشورهای همسایه خواهد شد، جلوگیری کنیم.»

وزیر امور خارجه ایتالیا افزود: «راه‌هایی برای تضمین حمایت مالی بدون دادن پول به طالبان وجود دارد. ما همچنین تصمیم گرفته‌ایم که بخشی از کمک‌های بشردوستانه را همواره به حمایت از زنان و دختران اختصاص دهیم.»

به گفته دی‌مایو، کشورهای گروه ۲۰ و همسایگان افغانستان متعهد شده‌اند تا ضمن مبارزه با تروریسم، مدافع حقوق بشر در افغانستان باشند. او افزود که نشست رهبران کشورهای گروه ۲۰ در رابطه با افغانستان، هفته‌های آینده، به ریاست ماریو دراگی، نخست‌وزیر ایتالیا برگزار خواهد شد، اما هنوز زمان دقیق آن مشخص نیست.