کره شمالی: امید به صلح با کره جنوبی همچنان زنده است

تلاش کره شمالی برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای، مسئله پایان رسمی جنگ را پیچیده کرده است

تلاش کره شمالی برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای، مسئله پایان رسمی جنگ را پیچیده کرده است-Sazali Ahmad / AFP

خبرگزاری دولتی کره شمالی روز شنبه به نقل از کیم یو جونگ، خواهر رهبر کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، اعلام کرد این کشور مایل است نشست دیگری با کره جنوبی برگزار کند.

به گزارش سی‌ان‌ان، کره جنوبی یک روز بعد از این پیشنهاد استقبال کرد و وزارت اتحاد اعلام کرد که سریعاً با پیونگ یانگ وارد مذاکره خواهد شد. در همین راستا سئول ضرورت احیای ارتباط تلفنی بین دو کشور را خواستار شد.

این اظهارات پس از آن مطرح شد که کره شمالی هفته گذشته از ایالات متحده و کره جنوبی خواست در صورت مذاکرات رسمی برای پایان دادن به جنگ کره، سیاست خصمانه خود و استانداردهای دوگانه را نسبت به آن کنار بگذارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تلاش کره شمالی برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای، مسئله پایان رسمی جنگ را پیچیده کرده است، جنگی که با آتش‌بس متوقف شد و نه با پیمان صلح. نیروهای سازمان ملل متحد به رهبری آمریکا از نظر رسمی هنوز در جنگ با شمال هستند.

کیم یو جونگ، در این باره می‌گوید: «من فکر می‌کنم تنها زمانی که بی‌طرفی و نگرش احترام گذاشتن به یکدیگر حفظ شود، می‌توان بین شمال و جنوب تفاهم صاف برقرار کرد.»

خواهر رهبر کره شمالی گفت که بحث‌های سازنده فرصتی برای راه‌حل‌هایی در مورد موضوعاتی مانند «ایجاد مجدد دفتر ارتباطات مشترک شمال و جنوب و اجلاس شمال-جنوب» ارائه می‌دهد.

مون جائه این، رئیس جمهور کره جنوبی، روز سه‌شنبه در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، درخواست پایان رسمی جنگ را تکرار کرد. اما بعداً گفت که زمان این پیشرفت‌ها پیش از پایان دوره ریاست جمهوری وی در ماه مه در حال اتمام است.

او گفت: «احساس می‌کنم مردم کره جنوبی مایل به بازیابی روابط بین دو کره و خروج از بن‌بست و دستیابی به ثبات مسالمت‌آمیز هستند. ما نیز همین آرزو را داریم.»

روز یکشنبه در واکنش به این اظهارات وزارت اتحاد سئول در بیانیه‌ای گفت: «برای این بحث‌ها، ابتدا باید خط ارتباطی بین دو کره به‌سرعت برقرار شود، زیرا ارتباطات روان و پایدار مهم است.»

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی خود در سازمان ملل متحد گفت که او خواهان دیپلماسی پایدار برای حل بحران برنامه‌های هسته‌ای و موشکی کره شمالی است.

بیشتر از جهان