کشمکش جناح‌های فلسطینی بر سر اموال مصادره شده حماس در سودان

تشکیلات خودگردان فلسطین خواستار تحویل دارایی‌های مصادره شده به دولت فلسطین است

معترضان فلسطینی خواستار پایان دادن به کشمکش‌های سیاسی و اجرای انتخابات پارلمانی هستند. عكس از:  AFP

با آن‌که تشکیلات خودگردان فلسطین از چند روز به این سو از خارطوم خواسته است املاک و دارایی‌های فلسطینی مصادره شده توسط کمیته دولتی سودان را تحویل دهد، مقامات سودانی تا به حال هیچ پاسخ رسمی به این درخواست نداده اند، این در حالی است که به گفته یک مقام فلسطینی، رهبری فلسطین در حال ارزیابی سیاسی اقدامات لازم در قبال این مسئله است.

از سوی دیگر، جنبش حماس ضمن رد این‌که املاک مصادره شده در سودان متعلق به آن سازمان باشد، اعلام کرده است که آن‌چه در سودان مصادره شده است از تاجران فلسطینی است که هیچ ارتباطی با حماس ندارند. با این حال، حماس از مقامات سودانی خواسته است که «مصادره سرمایه‌‌گذاری فلسطینی‌ها، خانه‌ها، وجوه شخصی و شرکت‌های فلسطینی که به طور قانونی و با اطلاع و تایید نهادهای دولتی سودان، سرگرم کسب و کار هستند را متوقف کند».

البته جنبش حماس در طول ۳۰ سال حکومت عمرالبشیر، رئیس جمهوری پیشین سودان که سهولت‌های بسیاری را برای سرمایه‌گذاری‌های حماس در کشور فراهم کرده بود، از پناهگاه امنی در سودان برخوردار بود، اما پس از برکناری وی از سمت ریاست جمهوری، سهولات‌های فراهم شده برای حماس متوقف شد و مقامات دولت انتقالی سودان در تلاش برای حذف نام سودان از لیست کشورهای حامی تروریسم شدند. به دنبال سقوط دولت عمرالبشیر، سودان برای برچیدن بساط رژیم قبلی و بازیابی سرمایه‌های ملی، کمیته ویژه‌ای را تشکیل داد. این کمیته، شرکت‌های وابسته به حماس را به دلیل تسهیلاتی که عمرالبشیر به این جنبش اعطا کرده بود، به پرونده سرمایه‌های ملی پیوند داد. سپس، کمیته مزبور اعلام کرد که «دارایی‌های شخصی و مشروع را مصادره نمی‌کند، بلکه سعی دارد دارایی‌های عمومی که در دروه طولانی مدت حکومت عمرالبشیر مورد سوءاستفاده قرار گرفته است را مسترد کند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال، عبدالجبار طه، سفیر دولت فلسطین در سودان، به «ایندیپندنت عربی» گفت که سفارت فلسطین «هیچ ارتباطی از نزدیک یا دور با آن‌چه در مورد مصادره وجوه فلسطینی در حال وقوع است، ندارد». وی خاطرنشان کرد که «از اقدامات رسمی مقامات سودان در قبال این وجوه نیز هیچ آگاهی ندارد.» سفیر فلسطین در سودان از اظهار نظر در مورد این‌که آیا دولت فلسطین به طور رسمی از خارطوم درخواست می‌کند که این پول را تحویل دهد یا خیر، خودداری کرد.

از سوی دیگر، احمد مجدلانی، عضو کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین، تصمیم سودان را «عاقلانه و شجاعانه» توصیف کرد و یادآور شد که «سرمایه‌ها، شرکت‌ها و املاک و مستغلات مزبور به نام بازرگانانی ثبت شده است که به جنبش حماس وابستگی دارند». احمد مجدلانی در صحبتی که با «ایندیپندنت عربی» داشت، از خارطوم خواست املاک یادشده را به تشکیلات خودگردان فلسطین واگذار کند. وی افزود که «پیش از اتخاذ تصمیم نهایی برای صدور درخواست رسمی، موضوع تحت ارزیابی‌های سیاسی قرار دارد.»

این در حالی است که به دنبال تصمیم واشنگتن برای حذف نام سودان از لیست کشورهای حامی تروریسم، خارطوم در ماه ژانویه گذشته، توافقنامه‌ای را برای عادی سازی روابط با اسرائیل امضا کرد.

قابل ذکر است که در پایان سال ۲۰۱۸ و در چارچوب تلاش‌ها برای رد پیش‌نویس قطع‌نامه آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در مورد معرفی حماس به عنوان یک گروه تروریستی، تشکیلات خودگردان فلسطین نقش چشمگیری ایفا کرد و ریاست دولت فلسطین پیش‌نویس مزبور را تلاشی برای محکومیت «مبارزه ملی فلسطین» دانست.

در مقابل، موسی ابومرزوق، یکی از رهبران حماس با رد درخواست حسن الشیخ، عضو کمیته مرکزی جنبش فتح از خارطوم مبنی بر واگذاری املاک یادشده به دولت فلسطین، گفت که هدف از این درخواست، تلاش برای بهره‌برداری از وضعیت آشفته کنونی است. وی افزود که این مصادره «درنتیجه تنش‌های داخلی سودان به منظور جلب حمایت آمریکا از دولت عبدالله حمدوک در برابر ارتش آن کشور» صورت گرفته است. ابومرزوق، مقامات سودانی را «به تلاش برای اصلاح وضعیت و بازگرداندن حقوق به صاحبان اصلی آن»‌ فراخواند و این حرکت را یک بازی بی‌ارزشی توصیف کرد که هدف از آن تهمت زدن به جنبش حماس است.

از سوی دیگر، عُریب رنتاوی، مدیر مرکز مطالعات سیاسی قدس، معتقد است که «حماس اولین گروه در بین سازمان‌های فلسطینی نیست که به منظور یافتن منبع درآمد پایدار، پول خود را در خارج از کشور سرمایه‌گذاری می‌کند. وی افزود که این‌گونه سرمایه‌گذاری‌ها به طور معمول به نام خود سازمان‌ها ثبت نمی‌شود، بلکه به نام افراد وابسته به آن‌ها ثبت می‌شود. رنتاوی خاطرنشان کرد که «جنبش فتح قبل از حماس، اقدام به سرمایه‌گذاری در قاره آفریقا و سوریه کرده است».

رنتاوی با اشاره به درخواست مقامات تشکیلات خودگردان فلسطین برای بازپس‌گیری دارایی‌های یادشده، گفت «این اقدام بخشی از رقابت‌های بی‌پایان جنبش‌های فتح و حماس است و افزود که تشکیلات خودگردان فلسطین در ارسال درخواست به سودان جدی نیست». وی گفت «بهتر بود تشکیلات خودگردان فلسطین اقدام سودان را محکوم کند و خواستار بازگرداندن املاک به صاحبان اصلی آن‌ها شود، به ویژه این‌که هیچ گونه توجیه قانونی برای بازگرداندن املاک مزبور به دولت فلسطین وجود ندارد.»

همچنان، محمد هواش، کارشناس سیاسی با رد درخواست تشکیلات خودگردان فلسطین برای بازگرداندن املاک فلسطینیان در سودان، گفت که «خواسته‌های مقامات فلسطینی چیزی بیشتر از اظهارات رسانه‌ای نیست و اقدامی عملی در پی ندارد.» وی خاطرنشان کرد که علی‌رغم کشمکش‌هایی که میان فتح و حماس جریان دارد، تشکیلات خودگردان فلسطین بارها از حماس دفاع کرده و مانع معرفی آن به عنوان یک گروه تروریستی شده است و همواره تاکید دارد که حماس یک جنبش آزادی‌بخش ملی است.

© IndependentArabia

بیشتر از جهان