جعل مشروعیت با دروغ‌های شاخدار

دستگاه پروپاگاندای نظام به دنبال «علاج» دستور غلط خامنه‌ای در مورد واکسن کرونا و ناکارآمدی نظام سیاسی است

وبسایت علی خامنه‌ای

ابراهیم رئیسی سوم مهرماه ۱۴۰۰ در مراسم دولتی بازگشایی مدارس که از صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران پخش می‌شد، مدعی شد: «همه معلمان کشور واکسینه شده‌اند و از امروز تا سه چهار روز دیگر به سطح ۷۰ درصد واکسیناسیون می‌رسیم.»

او به برنامه واکسیناسیون عمومی علیه بیماری کووید-۱۹ اشاره می‌کرد که به‌صورت رسمی از بهمن سال ۱۳۹۹ در ایران آغاز شد؛ برنامه‌ای که از یک سو به دلیل تعیین راهبرد تولید واکسن در داخل کشور بدون وجود توان علمی و ظرفیت‌های صنعتی آن و از سوی دیگر به دلیل ممنوعیت ورود واکسن‌های خارجی (مخصوصا آمریکایی و انگلیسی) توسط رهبر جمهوری اسلامی ایران، با تاخیری جدی مواجه شد؛ به‌گونه‌ای که به باور بسیاری از کارشناسان، افزایش مرگ‌ومیر ناشی از همه‌گیری کرونا در ایران با فقدان واکسیناسیون به‌موقع و استفاده از واکسن‌هایی که از اثربخشی کمتری دارند، ارتباطی مستقیم دارد.

جدا از اینکه براوردهای علمی و بسیاری از گزارش‌های معتبر اپیدمیولوژیک نشان می‌دهند که با توجه به بروز سویه‌های جدید ویروس کرونا که مسری‌ترند و همین‌طور به دلیل کاهش ماندگاری ایمنی حاصله از تزریق واکسن‌، دیگر نمی‌توان از رسیدن به مصونیت جمعی با واکسیناسیون ۷۰ درصدی جامعه -آن‌گونه که در ابتدای شیوع کرونا مطرح می‌شد- مطمئن بود و اصولا به همین دلیل هم بیشتر کشورها درصدهای بالاتر در حد ۹۰ یا حتی ۱۰۰ درصد را هدف گرفته‌اند، حتی اگر همان ۷۰ درصد را هم ملاک قرار دهیم، بازهم رسیدن به این سطح از ایمنی در چند روز ادعایی آقای رئیسی دروغ محض است! برای روشن شدن بی‌پایه و اساس بودن این ادعا به محاسبات پیچیده یا ارائه اسناد محرمانه هم نیازی نیست.

بر اساس آمارهای رسمی واکسیناسیون که سایت رسمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی جمهوری اسلامی ایران همه روزه منتشر می‌کند، در روز شنبه ۳ مهر (یعنی همان روزی که آقای رئیسی این ادعا را مطرح کرد) تعداد کل واکسن‌های تزریق شده (دوز اول به اضافه دوز دوم) تا آن تاریخ ۴۹ میلیون و ۷۸۹ هزار و ۵۰۴ دوز بوده است. از سوی دیگر، اگر جمعیت هدف را همانگونه که بهرام عین‌الهی، وزیر بهداشت، در جریان رای اعتماد خود در مجلس اعلام کرد، ۶۰ میلیون نفر در نظر بگیریم، به دلیل دو دوزی بودن واکسن‌های کرونا که در ایران استفاده شده‌اند، برای رسیدن به ۷۰ درصد مورد ادعای رئیسی باید حداقل ۷۰ میلیون دوز واکسن کرونای دیگر هم در ایران تزریق شود! این در حالی است که از نظر موجودی واکسن که عمدتا وارداتی‌اند و همچنین از نظر توان لجستیکی، الزام‌های فنی و کارکنان موردنیاز چنین امکانی نه در ایران و نه در هیچ کجای دیگری وجود ندارد که در فاصله فقط «چند روز» برای تزریق ۷۰ میلیون دوز واکسن کرونا اقدام کند؛ حتی اگر فرض را بر صحت تزریق روزانه یک میلیون دوز واکسن کرونا در ایران بگذاریم (که عملا چنین نیست) بازهم تزریق این حجم عظیم حداقل به ۷۰ روز زمان نیاز دارد!

با این اوصاف، چرا رئیس‌جمهوری اسلامی ایران باید دروغی آشکار و به این بزرگی مطرح کند؟ دروغی که از نظر ناممکن بودن تحقق، می‌توان آن را «شاخدار» طبقه‌بندی کرد.

البته ممکن است این موضوع مطرح شود که آنچه رئیسی گفته، چیزی شبیه به همان پرت‌وپلا گویی‌های اخیر نامبرده و ناشی از بی‌سوادی او است که در روزهای قبل هم نظایر آن به‌وفور در سایر صحبت‌هایش وجود داشته و اتفاقا دست‌مایه طنز در شبکه‌های اجتماعی هم شده است؛ اما به نظر نگارنده، این مسئله در مورد صحبت‌های وی درباره واکسیناسیون کرونا صدق نمی‌کند و او عامدانه و با علم کامل دروغ گفته است.

واقعیت این است که سیستم‌های نظارتی و ارزیابی درون خود نظام جمهوری اسلامی ایران سطح بالای نارضایتی مردم از وضعیت مدیریت کرونا و مخصوصا تبعات سنگین افزایش مرگ‌ومیرهای ناشی از این بیماری را دریافته‌اند. همچنین پایین بودن درصد افرادی که به‌صورت کامل واکسینه شده‌اند، در مقایسه با میانگین‌ جهانی و کشورهای منطقه، مسئله قابل‌انکاری نیست و ناکارآمدی نظام را در تامین نیازهای اساسی مردم و حفظ جان آن‌ها بیش‌ازپیش عیان کرده است.

در عین حال خطای راهبردی رهبری نظام جمهوری اسلامی ایران در ممنوعیت ورود واکسن‌های موثر آمریکایی و انگلیسی باعث شده است که مسئولیت مستقیم کشتار ناشی از کرونا متوجه شخص علی خامنه‌ای باشد؛ بنابراین دستگاه پروپاگاندای نظام به دنبال «علاج» است و به همین دلیل از یک سو در حال رفع ممنوعیت پرسروصدا از این نوع واکسن‌ها است -مانند صدور مجوز سازمان غذا و داروی برای فایزر یا جانسون‌اند جانسون (البته با کلاه شرعی فایزر بلژیکی و جانسون‌اند جانسون آلمانی)- و از دیگر سو تمام تلاش خود را به واردات واکسن‌های چینی معطوف کرده‌ است تا شاید بتواند آبِ رفته را به جوی بازگرداند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در کنار همه این معضلات، دولت ابراهیم رئیسی که با کمترین مشارکت مردم ایران در انتخابات‌های پس از انقلاب شکل گرفته است، در حال حاضر بیش از هر چیز دیگری به کسب مشروعیت مردمی نیاز دارد؛ امری که با توجه به ناکارامدی مزمن نظام جمهوری اسلامی و مشکلات ساختاری پیچیده در عالم واقع، امکان تحقق ندارد؛ به همین دلیل با تمام قوا در حال تولید دروغ و پمپاژ آن به افکارعمومی‌اند که اتفاقا ابعاد آن به کرونا هم محدود نیست. وعده تولید یک میلیون مسکن در سال یا افزایش ذخایر کالاهای اساسی در همان روزهای اول بر سر کار آمدن دولت و ده‌ها وعده بی‌پایه و اساس دیگر تنها با هدف خرید اعتبار و «جعل مشروعیت» برای دولت صورت می‌گیرد.

اما در این میان مسئله کرونا به دلیل فوریت موضوع و حساسیت‌های بالای جامعه در کانون توجه قرار گرفته است. این را هم باید افزود که این دروغ شاخدار ابراهیم رئیسی دقیقا در راستای گفته‌های هفته گذشته وزیر بهداشتش است که او نیز در اظهاراتی که به‌هیچ‌وجه نمی‌توان آن‌ها را اتفاقی یا سهوی دانست، اعلام کرده بود که ۵۰ درصد جامعه واکسینه شده‌اند؛ در حالیکه در آن زمان تنها ۱۸ درصد جامعه هدف دو دوز واکسن دریافت کرده بودند و از نظر علمی واقعا واکسینه شده محسوب می‌شدند.

بنابراین آنچه رئیسی در مورد واکسیناسیون کرونا به‌دروغ می‌گوید همان رویکرد کلی نظام برای بازسازی چهره رهبر آن و انحراف افکارعمومی از تاخیر مرگبار برنامه واکسیناسیون است. گویا مشاوران رسانه‌ای دولت توانسته‌اند دولتمردان و از جمله خود ابراهیم رئیسی را قانع کنند که هنوز هم دروغ بزرگ در جامعه راحت‌تر باور می‌شود.

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه