دیدار نخست‌وزیر اسرائیل با مقامات امارات و بحرین در نیویورک

ابراز امیدواری امارات به افزایش حجم روابط تجاری با اسرائیل به یک میلیارد دلار در سال جاری

نخست‌وزیر اسرائیل (وسط) در دیدار با وزیر دولت در امور خارجه امارات (راست) و وزیر خارجه بحرین-Avi Ohayon/GPO

نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل عصر یکشنبه در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک با خلیفه شاهین المرر، وزیر دولت در امور خارجه امارات متحده عربی و وزیر امور خارجه بحرین دو کشور عضو پیمان ابراهیم ملاقات کرد.

امارات متحده عربی و اسرائیل سپتامبر ۲۰۲۰ پیمان ابراهیم برای عادی‌سازی روابط دوجانبه را امضاء کردند. بحرین نیز به این پیمان ملحق شد. پس از آن مراکش و سودان هم روابط خود را با اسرائیل عادی‌سازی کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنت در نخستین سالگرد پیمان ابراهیم به وزیر دولت در امور خارجه امارات و وزیر خارجه بحرین گفت که کشورش خواستار توسعه هرچه بیشتر روابط با آنهاست.

به گزارش تایمز اسرائیل، بنت در این دیدار که در آستانه سخنرانی او در مجمع عمومی سازمان ملل برگزار شد، گفت که ملاقات مقامات کشورهای عضو پیمان ابراهیم در یک سالگی آن مهم و بسیار معنادار است.

وزیر دولت در امور خارجه امارات متحده عربیی نیز با اشاره به سرعت پیشرفت و توسعه روابط با اسرائیل در یک سال گذشته گفت: «از زمان امضاء پیمان ابراهیم، ارزش روابط تجاری به ۷۰۰ میلیون دلار رسیده و انتظار می‌رود در سال جاری به یک میلیارد دلار برسد.»

بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که نگرانی‌های امنیتی مشترک اسرائیل و کشورهای عرب منطقه نسبت به فعالیت‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی از جمله عوامل تاثیرگذار در امضاء پیمان ابراهیم بوده است.

پس از این مصر و اردن تنها کشورهای عربی در منطقه بودند که با اسرائیل رابطه داشتند.

این در حالی است که اخیرا برخی گروه‌ها و چهره‌ها در عراق نیز خواستار عادی‌سازی روابط با اسرائیل شده‌اند. عراق نیز از دیگر کشورهایی است که به شدت تحت نفوذ جمهوری اسلامی و گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت آن قرار دارد.

بیشتر از جهان