بازگشت جمهوری‌خواهان منتقد به جبهه ترامپ

نظرسنجی‌ها همواره نشان داده‌اند که آقای ترامپ گزینه اول رای‌دهندگان دور مقدماتی حزب جمهوری‌خواه برای نمایندگی حزب در انتخابات ۲۰۲۴ است

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا-Brandon Bell  / Getty Images via AFP

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا، برای بار دوم از احتمال حضور خود در انتخابات ۲۰۲۴ و حضور در کاخ سفید صحبت کرد و به شبکه‌ای دست راستی گفت که تنها یک مسئله جلو رقابت او در انتخابات را خواهد گرفت.

آقای ترامپ عصر روز جمعه (۲۴ سپتامبر،) در گفت‌وگو با برنامه «رییل آمریکا ویس» (Real America’s Voice) گفت: «تماس تلفنی ناخوشایندی از یک دکتر یا چیزی شبیه آن» می‌تواند برنامه‌های او را برای تصدی مجدد ریاست‌جمهوری متوقف کند.

آقای ترامپ به صراحت نگفته که در انتخابات ۲۰۲۴ شرکت خواهد کرد ولی علاقه خود برای بازگشت به کاخ سفید را آشکارا نشان داده است. مگی هابرمن، از نشریه نیویورک‌تایمز، گزارش کرد که رئیس‌جمهور سابق حتی از این ادعای توطئه‌‌آمیز دم زده که می‌تواند تا پیش از پایان سال جاری میلادی (۲۰۲۱) به عنوان رئيس‌جمهور به قدرت «بازگردانده» شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گمانه‌زنی‌ها درباره شرکت کردن یا نکردن او در انتخابات دور مقدماتی ۲۰۲۴ بر حال‌وهوای حزب جمهوری‌خواه نیز سایه افکنده و از هیجان رای‌دهندگان جمهوری‌خواه برای حضور احتمالی سایر شخصیت‌های ارشد حزب از جمله مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آقای ترامپ و نیکی هیلی، سفیر سابق ایالات متحده در سازمان ملل، در میان سایرین کاسته است.

چیزی که ماجرا را پیچیده‌تر می‌کند، ادعاهای کاملا علنی آقای ترامپ درباره تقلب گسترده در انتخابات ۲۰۲۰ است که او آن را به اشتباه عامل شکست خود به رئیس‌جمهور جو بایدن معرفی کرده است. برخی کارشناسان نگران‌اند چنین اظهاراتی شرکت نکردن هواداران پروپا قرص رئيس‌جمهور در نظام انتخابات را در پی داشته باشد چون این ترس بی‌پایه را دارند که رای آن‌ها شمرده نشود.

گرچه تنها چند ماه از ریاست‌جمهوری آقای بایدن گذشته است، حزب جمهوری‌خواه هنوز شخصیت‌های مخالف برجسته‌ای خلق نکرده است و به هم ریختگی پیام و رویکرد خود را شاهد بوده است چرا که برخی از اعضای حزب می‌گویند مایل‌اند درباره خط‌مشی‌ها با کاخ سفید همکاری کنند و برخی دیگر سوگند خورده‌اند با هرگونه سیاست بایدن مخالفت کنند.

نظرسنجی‌ها همواره نشان داده‌اند که آقای ترامپ گزینه اول رای‌دهندگان دور مقدماتی حزب جمهوری‌خواه برای نمایندگی حزب در انتخابات ۲۰۲۴ است. یک نظرسنجی که مرکز مطالعات سیاسی آمریکایی دانشگاه هاروارد و موسسه نظرسنجی هریس هفته گذشته انجام داد، دریافت رئيس‌جمهور سابق حمایت ۵۸ درصد از رای‌دهندگان جمهوری‌خواه برای دور مقدماتی ۲۰۲۴ را دارد و مایک پنس، معاون اول سابق رئيس‌جمهور، با فاصله‌ای قابل توجه و ۱۳ درصد رای، در ردیف دوم است. 

حتی بعضی از جمهوری‌خواهان که در روزهای بعد از حمله ۶ ژانویه به مجلس ایالات متحده، علنا از رئيس‌جمهور سابق فاصله‌ گرفته‌ بودند نیز دوباره به جبهه او پیوسته‌اند؛ از جمله سناتور لیندسی گراهام از ایالت کارولینای جنوبی که روز شنبه (۲۵ سپتامبر) در اجتماع جمهوری‌خواهان در ایالت میشیگان گفت: «امیدوارم رئیس‌جمهور ترامپ دوباره نامزد شود.» 

© The Independent

بیشتر از جهان