علت بی‌علاقگی کودکان به خوردن کلم بروکلی چیست؟

بی‌میلی کودکان به خوردن سبزیجاتی مانند کلم و کلم بروکلی می‌تواند ناشی از بوهای نامطبوعی باشد که در دهان‌شان حس می‌کنند

آنزیم‌های گروه سبزیجات براسیکا که شامل کلم فندقی، گل‌کلم و کلم‌پیچ است، وقتی با باکتری‌های بزاق ترکیب شوند‌، می‌توانند بوهای ماندگار تولید کنند-Pexels

تحقیقات جدیدی که ردِ فرضیه بدغذا بودن کودکان است، نشان می‌دهد که بی‌میلی کودکان به خوردن سبزیجاتی مانند کلم و کلم بروکلی می‌تواند ناشی از بوهای نامطبوعی باشد که در دهان‌شان حس می‌کنند.

محققانی در استرالیا دریافتند که آنزیم‌های گروه سبزیجات براسیکا که شامل کلم فندقی (بروکسل)، گل‌کلم و کلم‌پیچ است، وقتی با باکتری‌های بزاق ترکیب شوند‌، می‌توانند بوهای ماندگار تولید کنند.

کارشناسان در مجله اگریکالچرال اند فود کمیستری (شیمی کشاورزی و غذایی) نوشتند که والدین و فرزندان آن‌ها درواقع سطوح بوی مشابهی دارند و این نشان می‌دهد که نوع مشابهی از میکروب‌ها (باکتری‌ها) را در دهان‌ خود دارند.

اما در حالی که کودکان اغلب از خوردن این سبزیجات امتناع می‌کنند‌، به نظر می‌رسد که بزرگسالان با گذشت زمان یاد می‌گیرند که این بوها را تحمل کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تیم محققان، به رهبری دامیان فرانک، در آن مجله نوشتند: «تداخل بین سبزیجات براسیکا و بزاق انسان می‌تواند بر تشدید بوی دهان تاثیر بگذارد که به نوبه خود ممکن است با درک و میل افراد مرتبط باشد.»

«این یافته جالبی است که رابطه‌ای معنی‌دار بین جفت‌های بزرگسال/کودک خویشاوند وجود دارد.»

به گفته دانشمندان، سبزیجات براسیکا حاوی ترکیبی به نام اس-متیل-ال-سیستاین هستند که در صورت ترکیب با آنزیمی در دهان، بوی سولفوریک قوی تولید می‌کند.

این امر درباره آنزیم تولید شده از سوی باکتر‌ی‌های دهانی برخی افراد نیز صادق است.

مطالعات قبلی نشان داده بود که سطوح متفاوتی از این آنزیم در بزاق افراد بزرگسال وجود دارد، اما تا کنون مشخص نبود که آیا این امر درباره کودکان نیز صادق است و آیا بر ترجیحات غذایی آن‌ها تأثیر می‌گذارد، یا خیر.

این تیم تحقیقاتی در سازمان ملی علوم استرالیا  یک قدم فراتر رفت و ترکیبات اصلی گل‌کلم خام و بخارپز و کلم بروکلی را که تولید بو می‌کند، شناسایی کرد. آن‌ها سپس از ۹۸ جفت کودک و والدینی با کودکان بین شش تا هشت سال خواستند که ترکیبات اصلی بو را رتبه‌بندی کنند.

هم بچه‌ها و هم بزرگسالان کمترین علاقه را به دی‌متیل تری‌سولفید که بوی گوگرددار گندیدگی و پوسیدگی می‌دهد، ابراز داشتند.

دکتر فرانک، دانشمند غذا و حواس انسان در دانشگاه سیدنی، در توضیح این نکته که چقدر آن بو می‌تواند برای کودکان ناخوشایند باشد، به شبکه استرالیایی ای‌بی‌سی گفت: «اساسا این گاز با بوی باد شکم و بوی تجزیه و پوسیدگی بدن حیوانات مرتبط است.»

سپس این تیم نمونه بزاق را با پودر گل‌کلم خام مخلوط کردند و انواع ترکیبات تولید شده را در طول زمان مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.

آنان تفاوت‌های زیادی بین افراد پیدا کردند، اما کودکان معمولاً سطوح مشابهی با والدین خود داشتند که به گفته محققان دلیل آن به احتمال زیاد، داشتن باکتری‌های مشابه است.

بر اساس یافته‌ها، کودکانی که بزاق آن‌ها مقادیر زیادی ترکیبات گوگرد تولید می‌کرد‌، بیش از دیگران از سبزیجات خام براسیکا خوش‌شان نمی‌آمد، اما این رابطه در بزرگسالان مشاهده نشد، زیرا ممکن است به مرور زمان بتوانند این طعم را تحمل کنند.

به گفته محققان، نتایج نشان می‌دهد که چرا برخی از مردم سبزیجات را دوست دارند و برخی دیگر، به ویژه کودکان، آن را دوست ندارند.

© The Independent

بیشتر از زندگی