بازگشت تدریجی سخت‌گیری‌های طالبان بر مردم افغانستان

طالبان گوش کردن به موسیقی و تراشیدن ریش را ممنوع کردند 

طالبان در روز‌های اول حضور خود در کابل گفته بودند که به هیچ کس فشار نخواهند آورد - Hoshang Hashimi / AFP

گروه طالبان به صورت رسمی تراشیدن ریش و پخش و گوش دادن به موسیقی را در افغانستان ممنوع کردند. در اطلاعیه‌ای که از سوی اداره امر به معروف و نهی از منکر استان هلمند در جنوب افغانستان به نشر رسیده است، به تمام حمام‌ها و آرایشگاه‌های مردانه دستور داده شده که از روز آینده تراشیدن ریش مردان را از خدمات خود حذف کنند. به حمام‌ها هم دستور داده شده است که هیچ وسیله‌ و ابزاری برای تراشیدن ریش در اختیار مشتریان قرار نگیرد. 

در آن اطلاعیه آمده است که در صورت مشاهده نقض این دستور، با آنان برخورد شرعی خواهد شد. نوع آن برخورد توضیح داده نشده است، اما در دوره اول سلطه طالبان بر افغانستان، سزای کسی که ریشش را کمی اصلاح می‌کرد یا به موسیقی گوش فرا می‌داد، شلاق و تا یک ماه حبس بود. 

ملا راشد هلمندی، رئیس اطلاعات و فرهنگ هلمند، به رسانه‌ها گفته است که این دستور نه تنها برای هلمند، بلکه برای سراسر افغانستان است و نیروهای طالبان آن را در سراسر کشور اجرا خواهند کرد. او گفته است که تصمیم برای جلوگیری از تراشیدن ریش و منع موسیقی، در نشست عمومی نهاد امر به معروف و نهی از منکر گرفته شده است. 

گفته می‌شود که این دستور در استان تخار در شمال افغانستان نیز به منتشر و پخش شده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از این، وزارتخانه‌های مختلف گروه طالبان در اطلاعیه‌هایی که در آن وزارتخانه‌ها و ادارات تابعه‌شان منتشر شد، از کارمندان خود خواسته بودند که دیگر ریش‌های خود را نتراشند. 

امروز نیز یکی از کاربران شبکه‌های اجتماعی در صفحه توییتر خود متن امریه‌ای را از یکی از وزارت خانه‌های طالبان بازنشر کرده است که در آن از تمامی کارمندان مرد آن وزارتخانه خواسته شده است که نماز ظهر را به صورت «جماعت» در مسجد وزارت ادا کنند و همه باید در آن حاضر باشند. 

در این اطلاعیه گفته شده است که در صورت سرپیچی از این دستور، با افراد خاطی برخورد صورت خواهد گرفت. 

مقام‌های رژیم طالبان در کابل تا کنون نسبت به این اعلامیه‌ها اظهار نظر رسمی نکرده‌اند. اما پیش‌تر یکی از اعضای رهبری طالبان در مصاحبه با رسانه‌ها داخلی گفته بود که موسیقی از دید آنان حرام است و نباید شنیده شود و ریش نیز سنت پیامبر است و باید گذاشته شود. 

این در حالی است که گروه طالبان در روز‌های اول حضور خود در کابل گفته بودند که به هیچ کس فشار نخواهند آورد که مطابق خواست‌ها و دیدگاه آنان عمل کند. 

گروه طالبان در دور اول حکومت خود در افغانستان موارد بسیار سختگیرانه‌ای را به شهروندان اِعمال می‌کردند. یکی از آن موارد، اندازه‌گیری ریش افراد بود واگر ریش فردی از یک قبضه (طول کف یک دست) کمتر می‌بود، مجازات می‌شد. شنیدن موسیقی نیز در آن زمان ممنوع بود و اگر ثابت می‌شد که فردی عمدا به نوای موسیقی گوش داده است، با مجازات سختی رو‌به‌رو می‌شد.