برگزاری انتخابات پارلمان فدرال آلمان و رقابت فشرده برای تعیین جانشین مرکل

نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد که حزب چپ میانه از حزب محافظه‌کار حاکم پیشی گرفته است

ترکیبی از تبلیغات انتخاباتی چهار حزب پیش‌رو آلمان در نظرسنجی‌ها- Wolfgang Rattay/File Photo/ REUTERS

انتخابات سراسری نمایندگان پارلمان آلمان درحالی آغاز شد که آخرین نظرسنجی‌های پیش از آن، از رقابت فشرده میان حزب چپ میانه «سوسیال-دموکرات» و محافظه‌کاران اتحاد احزاب دموکرات- مسیحی آنگلا مرکل و سوسیال-مسیحی خبر می‌دهد. 

انتخابات پارلمان فدرال روز یکشنبه، چهارم مهرماه، از ساعت هشت صبح به وقت محلی در مراکز رای‌گیری شهرهای مختلف آلمان، آغاز شد و تا ساعت ۶ عصر ادامه دارد. ارائه گواهی واکسیناسیون یا آزمایش منفی کرونا برای شرکت در انتخابات ضروری نیست، اما اعلام شده است که رای‌دهندگان باید حتما ماسک داشته باشند و دستورالعمل‌های بهداشتی مربوط به همه‌گیری کرونا را رعایت کنند. 

آنگلا مرکل ۶۷ ساله که از سال ۲۰۰۵ میلادی چهار دوره پیاپی به‌عنوان صدراعظم آلمان در قدرت است، پیش‌تر اعلام کرده بود که در پایان این دوره از صحنه سیاست این کشور کناره‌گیری می‌کند و در نتیجه، انتخابات فعلی یک رویداد تعیین‌کننده برای انتخاب صدراعظم جدید و مسیر آینده بزرگ‌ترین قدرت اقتصادی اروپا محسوب می‌شود.

در بیستمین دوره انتخابات پارلمان فدرال آلمان (بوندس‌تاگ)، شهروندان سراسر کشور ابتدا اعضای پارلمان را انتخاب می‌کنند و سپس اعضای پارلمان صدراعظم کشور را برمی‌گزینند؛ به این‌ترتیب، آلمانی‌ها به‌طور غیرمستقیم صدراعظم آن کشور را انتخاب می‌کنند که پس از تایید رسمی رئیس جمهوری، دولت جدید را تشکیل خواهد داد. 

برای انتخابات پارلمانی ۲۰۲۱ آلمان، حدود ۶۰میلیون و ۴۰۰هزار نفر واجد شرایط شرکت در انتخابات‌ اعلام شده‌اند، اما نزدیک به ۴۰ درصد این افراد تا آخرین نظرسنجی‌ها همچنان مردد بودند و گفته‌اند نمی‌دانند که قطعا به چه کسی رای خواهند داد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رای‌گیری پستی برای انتخابات پارلمانی آلمان نیز از چند هفته پیش آغاز شده است. به‌دلیل همه‌گیری کرونا امسال رکورد مشارکت پستی در این کشور شکسته شد و حدود ۴۰ درصد از شهروندان واجدان شرایط، رای خود را پیش از روز یکشنبه به‌صورت پستی ارسال کردند.

فرانک والتر اشتاین‌مایر، رئیس جمهوری آلمان، صبح روز یکشنبه، هم‌زمان با گشایش حوزه‌های رای‌گیری از شهروندان این کشور درخواست کرد تا هرچه بیشتر در انتخابات مشارکت کنند.

۴۷ حزب و گروه سیاسی نامزدهایی را برای انتخابات آلمان معرفی کرده‌‌اند، اما در عمل تعداد کمی از این احزاب با کسب آرای لازم به پارلمان راه خواهند یافت.

تا پیش از رای‌گیری احزاب سوسیال-دموکرات و اتحاد احزاب دموکرات- مسیحی و سوسیال-مسیحی به‌ترتیب با فاصله‌ای کم (۲۵ درصد درمقابل ۲۲ درصد) در صدر نظرسنجی‌ها قرار داشتند، اما پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که هیچ‌یک از این دو اکثریت لازم برای تشکیل دولت مستقل را به‌دست نخواهد آورد و دولت آینده ائتلافی خواهد بود. پس از این دو حزب، حزب سبزها و حزب دموکرات‌های آزاد نیز براساس آخرین نظرسنجی‌ها در رتبه سوم و چهارم  قرار دارند.

اولاف شولتز، وزیر اقتصاد آلمان و رهبر حزب سوسیال دموکرات‌ و آرمین لاشت، نامزد اتحاد احزاب دموکرات-مسیحی و سوسیال‌-مسیحی، رقبای اصلی برای مقام صدراعظمی محسوب می‌شوند.

آنالنا باربوک، نامزد حزب سبزها و کریستیان لیندنر نیز به‌عنوان نامزد حزب دموکرات‌های آزاد برای جایگاه صدراعظمی آلمان در این رقابت‌ها حضور دارند.

بیشتر از جهان