برگزاری تجمعات اعتراضی معلمان در بیش از ۳۰ شهر ایران

معلمان با حضور در مقابل ساختمان آموزش و پرورش شهرهای خود، خواستار پاسخگویی مسئولان به مطالباتشان شدند

در پی فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، روز شنبه ۳ مهرماه، تجمعات اعتراضی معلمان و فرهنگیان شاغل و بازنشسته در شهرهای مختلف ایران برگزار شد.

در تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، این تجمعات با حضور گسترده نیروهای نظامی و انتظامی همراه بوده است.

معلمان با حضور در مقابل ساختمان آموزش و پرورش شهرهای خود، خواستار پاسخگویی مسئولان به مطالباتشان شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

معلمان شاغل و بازنشسته از جمله مهمترین مطالبات خود را اجرای طرح رتبه‌بندی به میزان ۸۰ درصد هیأت علمی برای معلمان، و اجرای طرح  همسان‌سازی حقوق بازنشستگان عنوان کردند.

در صورتی که این طرح اجرا شود، حقوق و مزایای معلمان معادل دست‌کم ۸۰ درصد حقوق و مزایای اعضای‌ هیئت‌علمی دانشگاه‌ها خواهد شد. با این حال، این لایحه از اسفند ۱۳۹۹ تاکنون در مجلس شورای اسلامی بلاتکلیف مانده است.

به گزارش تارنمای حقوق بشری هرانا، تجمعات روز شنبه در بیش از ۳۰ شهر، از جمله اندیمشک، لامرد، ماهشهر، شیراز، کرمانشاه، بجنورد، تهران، اصفهان، ساری، ایلام، آبادان، مریوان، سقز، اشکنان، البرز، یاسوج، کوهدشت، کازرون، سنندج، ایذه، بهبهان، اهواز، تربت حیدریه، نورآباد، دلفان، الیگودرز، مشهد، و اردبیل، این برگزار شده است.

فرهنگیان حاضر در این تجمعات شعارهایی از قبیل «رتبه‌بندی اجرا نشه، کلاس‌ها تعطیل می‌شه» و «گوشی و تبلت ما حریم شخصی ماست» سر دادند.

فرهنگیان همچنین با شعارهایی از قبیل «معلم زندانی آزاد باید گردد»، خواهان آزادی معلمان معترض زندانی شدند.

عقد قراردادهای کاری جدید، افزایش دستمزد و امکان بهرمندی از ۱۰ روز مرخصی در ازای بیست روز کار و فعالیت، از جمله خواسته‌های آموزگاران است.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، مهمترین مطالبات فرهنگیان را اجرای نظام رتبه‌بندی بر اساس ۸۰ درصد حقوق هیئت علمی دانشگاه‌ها، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، اجرای کامل و بدون تبعیض فوق‌العاده ‌ویژه برای تمام فرهنگیان، پرداخت حقوق بازنشستگی، توجه ویژه به درخواست‌های «کارنامه‌سبزها» ( کسانی که در آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش پذیرفته شده‌اند، ولی هنوز گزینش و عقد قرارداد آن‌ها انجام نشده است)، ایجاد امنیت شغلی نیروهای خریدخدماتی، ایجاد بستری امن برای بازگشایی مدارس در این اوضاع کرونا، توقف پولی و خصوصی‌سازی آموزش، توقف پرونده‌سازی علیه فعالان صنفی، آزادی معلمان زندانی و بازگشت به کار معلمان اخراجی، توجه ویژه و ایجاد بسترهای لازم برای اجرای اصول ۲۷،۲۶،۱۵، و ۳۰ قانون اساسی، پرهیز از سیاست‌زدگی در آموزش و پرورش و امنیتی کردن آن، عنوان کرده است.

کانال تلگرامی صنفی معلمان ایران روز پنج‌شنبه ۲۵ شهریور از خودکشی یک معلم در شهرستانی در استان فارس به دلیل مشکلات مالی خبر داد.

این معلم از بانک تقاضای ۵۰ میلیون تومان وام کرده بود اما قادر به تامین ۵ میلیون تومان سپرده (پیش شرط بانک برای دادن وام) نبوده است.

در هفته‌های گذشته معلمان بارها در اعتراض به وضعیت معیشتی، مشکلات استخدامی، و تبعیض در پرداخت حقوق و دستمزدشان دست به تجمع زده‌اند که با سرکوب و دستگیری فعالان صنفی مواجه شده است.