امیرعبداللهیان: خیلی زود ما با خیلی زود غربی‌ها فرق دارد

جمهوری اسلامی ایران تلاش می‌کند تا با تعویق مذاکرات طرف مقابل را تحت فشار قرار دهد

حسین امیر عبداللهیان برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک رفته است - عکس از رجانیوز

وزیر امور خارجه ایران در واکنش به اظهارات مقام‌های غربی مبنی بر اینکه فرصت ایران برای بازگشت به برجام در حال تمام شدن است گفت: «آنها دوست دارند بگویند به‌زودی یعنی چه چند ساعت و چند هفته. به‌محض این‌که بررسی‌های ما کامل شود این اقدام را انجام خواهیم داد.»

به گزارش فارس، حسین امیرعبداللهیان که برای حضور در نشست سالانه سازمان ملل به نیویورک سفر کرده است، با بیان اینکه «ما اراده بازگشت به مذاکره را داریم» اظهار داشت: «به طرف‌های اروپایی می‌گویم شما فراموش نکنید برخی از شما در باره SPV و اینستکس گفتید ظرف چند ماه آینده و به‌زودی این اتفاق رخ می‌دهد. تفاوت به‌زودی ایرانی با به‌زودی غربی خیلی زیاد است. به‌زودی از نظر ما یعنی در اولین فرصتی که بررسی‌‌هایمان تکمیل شود.»

در همین رابطه و در واکنش به سخنان امیر عبداللهیان، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: «ما هم البته صحبت‌های حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در باره بازگشت ایران به میز مذاکره را شنیدیم. شما می‌بایست از آنها بپرسید که منظورشان از «زود» یا «خیلی زود» چیست.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ند پرایس با تاکید بر اینکه «این پیامی است که ما در تمام طول هفته شنیده‌ایم» افزود: «در صورتی که قرار باشد مذاکرات در وین از سر گرفته شود، می‌بایست نقطه‌ای برای شروع باشد تا تمام تلاش خود را برای به پایان رساندن آن مذاکرات در اسرع وقت انجام دهیم و به طور متقابل به اجرای تعهدات در قالب توافق هسته‌ای برجام بازگردیم.»

دور ششم مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا با هدف بازگشت دوجانبه به پیروی کامل از برجام، در ماه ژوئن برگزار شد و هنوز تاریخی برای انجام دور هفتم این مذاکرات تعیین یا اعلام نشده است.

فرانسه، آلمان و ایالات متحده بارها از ایران خواسته‌اند که فوراً به مذاکرات وین که به دلیل انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در خرداد ۱۴۰۰ و تشکیل دولت جدید متوقف شده بود، بازگردد.