مصرف لبنیات از حمله قلبی جلوگیری می‌کند

پژوهشی جدید نشان می‌دهد که مصرف کره، خامه و پنیر می‌تواند از حمله قلبی جلوگیری کند

مصرف بیشتر چربی لبنیات ارتباطی به افزایش خطر مرگ ندارد - Pexels

دانشمندان می‌گویند افرادی که بیشترین میزان لبنیات را مصرف می‌کنند کمتر در معرض ابتلا به بیماری قلب و عروق (سی‌وی‌دی) بوده و مصرف بیشتر چربی لبنیات ارتباطی به افزایش خطر مرگ ندارد.

در گزارشی که در نشریه «پلُس مِدیسین» منتشر شد، آمده است که پژوهشگران میزان مصرف لبنیات را با سطح اسیدهای چرب در خون اندازه‌گیری کرده‌‌اند.   

دکتر متی مارکلوند، استاد دانشگاه اوپسالا در سوئد، می‌گوید: «بسیاری از پژوهش‌ها به داده‌هایی متکی بوده‌اند که در آن افراد باید میزان و نوع لبنیات مصرفی خود را به خاطر می‌آوردند و ضبط می‌کردند. این عمل با توجه به اینکه مواد لبنی در انواع مختلف غذا به کار می‌رود، بسیار دشوار بود.»

او گفت‌: «ما در عوض میزان برخی اسیدهای چرب خاص یا واحدهای تولید چربی لبنیات را در خون افراد اندازه گرفتیم که در مقایسه با داده‌های ناشی از حافظه یا کیفیت غذای مصرفی، شاخص مستقل‌تری از مقدار چربی لبنی در خون می‌دهد.»

دکتر مارکلوند افزود: «ما به این نتیجه رسیدیم افرادی که دارای بیشترین میزان (چربی لبنیات در خونشان) هستند کمتر از سایرین در معرض خطر ابتلا به بیماری قلب و عروق قرار دارند.»

در این پژوهش ۴ هزار بزرگسال سوئدی شرکت کردند. سوئد بیشترین مصرف‌‌کننده لبنیات در جهان است. نتیجه این آزمایش با داده‌های مشابه آن در ۱۷ آزمایش تجربی دیگر روی ۴۳ هزار نفر در بریتانیا، آمریکا و دانمارک هم‌خوانی داشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

میزان مصرف چربی لبنیات در افراد شصت ساله سوئدی با اندازه‌گیری یک اسید چرب خاص در خون آن‌ها ارزیابی شد که تنها در مواد لبنی وجود داشته و در نتیجه می‌تواند نمایانگر مقدار مصرف چربی لبنیات در فرد باشد.

افرادی که در این پژوهش شرکت کردند به مدت شانزده سال زیر نظر دانشمندان قرار گرفتند تا مشخص شود چند نفر از آن‌ها دچار حمله قلبی، سکته یا دیگر ناراحتی‌های قلبی شده و چند تن آن‌ها در این مدت به دلایل دیگر فوت می‌کنند.

این آزمایش نشان داده است که موارد بیماری قلب و عروق بین کسانی که بیشترین میزان اسیدهای چرب لبنی را در خونشان داشته‌اند نسبت به دیگران در پایین‌ترین سطح خود بوده است. این نتیجه با توجه به عواملی از جمله سن، درآمد، نحوه زندگی، رژیم غذایی و دیگر بیماری‌ها به دست آمده است.

افرادی که خونشان حاوی بیشترین میزان اسید چرب بود بیش از سایرین در معرض خطر مرگ ناشی از بیماری‌ها قرار نگرفته‌اند. 

دکتر مارکلوند گفت که این نتیجه‌گیری بر فقدان داده‌های درست و دقیق که در راهنماهای رژیم‌های غذایی گنجانده شده، مهر تاکید می‌گذارد.

او افزود: «در حالی که برخی از دستورات رژیم غذایی همچنان حاکی از آن است که مصرف‌کننده باید لبنیات با چربی کم مصرف کند، برخی دیگر این راهنما را کنار گذاشته و در عوض می‌گویند لبنیات می‌تواند بخشی از یک رژیم غذایی سالم باشد. تاکید بر انتخاب نوع لبنیات، از جمله ماست در عوض کره یا اجتناب از مصرف مواد لبنی شیرین و مملو از شکر افزوده است.»

او گفت: «هرچند ممکن است این نتیجه‌گیری تحت تاثیر عواملی جز چربی لبنیات قرار گرفته باشد اما این پژوهش نشان می‌دهد که چربی لبنی ضرری ندارد. این ارتباطات بسیار جالبند اما برای درک پیامد کامل چربی لبنیات و غذاهای حاوی لبنیات بر سلامت جسم به مطالعات بیشتری نیاز است.»

کارشناسان سال‌هاست که از بزرگسالان می‌خواهند از مصرف لبنیات چرب پرهیز کنند تا سالم بمانند.

بیماری قلب و عروق نخستین عامل مرگ و میر در جهان است که سالیانه حدود ۱۸ میلیون قربانی می‌گیرد. همه ساله حدود ۱۶۰ هزار نفر در بریتانیا بر اثر بیماری قلب و عروق فوت می‌کنند که یک چهارم موارد مرگ و میر در این کشور است.

© The Independent