سفیر ایران در بغداد: مذاکرات ایران و عربستان رو به جلو است

«دور چهارم گفت‌و‌گوهای تهران و ریاض در بغداد برگزار می‌شود»

عکس از انتخاب- سفیر ایران در بغداد

سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق با بیان اینکه دور چهارم گفت‌و‌گوهای تهران و ریاض در بغداد برگزار می‌شود، این مذاکرات را رو به جلو توصیف کرد.

ایرج مسجدی روز جمعه، دوم مهرماه، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری عراقی «واع» ابراز امیداری کرد که این گفت‌و‌گوها با عربستان سعودی به شکلی سازنده‌ پیشرفت کند.

مسجدی با ذکر این نکته که هر دو طرف به مذاکره و دستیابی به نتیجه تمایل دارند، افزود: «گفت‌‌وگوها با عربستان سعودی در روندی رو به رشد، به جلو حرکت می‌کند و ما امیدواریم که به نتایج مشخصی دست پیدا کنیم. پس از دست‌یابی به نتایج، این موضوع اعلام خواهد شد.»

سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد از نقش عراق در این زمینه هم تقدیر کرد.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، نیز روز پنجشنبه، اول مهرماه، از تماس‌های منظم‌تر با عربستان سعودی در چند ماه اخیر خبر داده و گفته بود که درباره موضوع‌های دوجانبه «پیشرفت‌های خوبی» صورت گرفته است. به گفته او، از زمان روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی پیام‌ها در سطح مناسبی ردوبدل شده است.

ایران و عربستان سعودی از اوایل سال ۱۴۰۰ چند دور مذاکره با هدف کاهش تنش‌ها برگزار کرده‌اند. پادشاه عربستان سعودی نیز در سخنرانی روز چهارشنبه خود در مجمع عمومی سازمان ملل، به مسئله ایران اشاره کرد. حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، نیز در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نشستی با حضورعربستان سعودی شرکت کرده بود.

روابط ایران و عربستان سعودی پس از حمله به کنسولگری عربستان در ایران، به سردی گرایید. مقام‌ها در عربستان سعودی بارها در مورد فعالیت‌های تحریک‌آمیز جمهوری اسلامی ایران و گروه‌های نیابتی‌ آن در منطقه و خلیج فارس هشدار داده‌اند. آن‌ها درباره مسئله هسته‌ای ایران هم به طور جدی ابراز نگرانی کرده‌اند.

هرچند سطح تنش‌ها در منطقه و خلیج فارس پس از آغاز به کار دولت رئیسی فروکش کرده‌ است، بهبود روابط با همسایگان، به‌ویژه عربستان سعودی، به نوع فعالیت‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران و سمت‌وسوی برنامه‌های هسته‌ای آن بستگی دارد. موضوع‌هایی که به نظر نمی‌رسد تهران به تغییر سیاست خود درباره آن‌ها تمایلی داشته باشد.