رئیس‌جمهوری تاجیکستان: در امور داخلی افغانستان دخالت نمی‌کنیم

«باید با مشارکت همه گروه‌های سیاسی و ملی و قومی و اقلیت‌های ملی یک دولت جامع تشکیل شود»

رئیس‌جمهوری تاجیکستان تلویحا به نقش پاکستان در قدرت گرفتن طالبان در افغانستان هم اشاره کرد- عکس از تسنیم

رئیس‌جمهوری تاجیکستان روز پنجشنبه در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، تشکیل حکومتی فراگیر در افغانستان را خواهان شد اما گفت که کشورش در امور داخلی افغانستان دخالت نخواهد کرد.

امامعلی رحمان که به صورت ویدیویی در این نشست حاضر شده بود، درباره افغانستان اظهار داشت: «لازم است از طریق انتخابات و با اراده مردم این کشور و مشارکت همه گروه‌های سیاسی و ملی و قومی و اقلیت‌های ملی یک دولت جامع تشکیل شود.»

او ضمن تاکید بر لزوم اداره افغانستان از طریق همه‌پرسی و در نظر گرفتن موقعیت همه شهروندان این کشور، افزود: «تشکیل هر دولتی بدون در نظر گرفتن منافع همه مردم افغانستان، می‌تواند عواقبی فاجعه‌باری در این کشور به دنبال داشته باشد.»
افغانستان در شمال شرق خود با تاجیکستان هم‌مرز است و تاجیک‌ها پس از پشتون‌ها، بزرگ‌ترین گروه قومی افغانستان را تشکیل می‌دهند.

امامعلی رحمان در سخنرانی خود گفت که جامعه بین‌المللی نباید به سرنوشت اقوام و ملت‌هایی که در افغانستان و همسایگی آن زندگی می‌کنند، بی‌تفاوت باشد. او ادامه داد: «ما به عنوان یک همسایه نزدیک، همواره طرفدار حل همه‌جانبه مشکل افغانستان و احیای صلح و ثبات پایدار در این کشوریم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تاجیک‌ها گروه قومی فارسی‌زبانی‌اند که عمدتا در شهرهای شمالی، شمال شرقی (همسایگی تاجیکستان) و غرب افغانستان و کابل سکونت دارند. جمعیت تاجیک‌های افغانستان حدود ۳۵ درصد کل جمعیت این کشور براورد شده است. تاجیک‌ها نزدیک‌ترین گروه قومی به فارسی‌زبانان ایران (و طبیعتا تاجیکستان)‌اند، با این تفاوت که تاجیک‌های افغانستان (مانند تاجیکستانی‌ها) عمدتا سنی‌اند، در حالی که فارسی‌زبانان ایران بیشتر شیعه‌مذهب‌اند. 

رئیس‌جمهوری تاجیکستان تلویحا به نقش پاکستان در قدرت گرفتن طالبان در افغانستان هم اشاره کرد و گفت: «مردم افغانستان امروز در وحشت به سر می‌برند و این وضعیتی است که از بیرون سازماندهی و بر مردم افغانستان تحمیل شده است.»

بیشتر از جهان