سوال برجامی وزیر امور خارجه عربستان از همتای آمریکایی: برنامه چیست؟

وزیر خارجه عربستان خواهان روشن شدن برنامه‌های احتمالی آمریکا در صورت شکست مذاکرات با ایران شده است

نشت وزیران امور خارجه کشورهای حاشیه خلیج فارس با آنتونی بلینکن - EDUARDO MUNOZ / POOL / AFP

وزیر امور خارجه ایالات متحده، روز پنجشنبه در نیویورک، جلسه‌ای ۹۰ دقیقه‌ای با همتایان خود در کشورهای حاشیه خلیج فارس برگزار کرد که طی آن طرفین به بررسی وضعیت ایران و برنامه هسته‌ای آن بحث پرداختند.

دولت جو بایدن مشتاق است که ایران را پس از سه ماه وقفه ناشی از تغییر دولت، وادار به مذاکرات درباره برنامه هسته‌ای خود کند. اما آنتونی بلینکن هشدار داده که پنجره مذاکرات به زودی بسته می‌شود.

به نوشته نشنال نیوز، بلینکن پس از مذاکرات در جمع خبرنگاران گفت: «هر روزی که ایران به انجام اقدامات مغایر با توافق هسته‌ای ادامه می‌دهد ... به نقطه‌ای می‌رسیم که بازگشت به برجام دیگر نمی‌تواند منافع توافق را تأمین کند.»

این ملاقات که در حاشیه هفتاد و ششمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد برگزار شد، اولین دیدار نمایندگان شورای همکاری خلیج‌فارس (GCC) با وزیر امور خارجه جدید ایالات متحده است که در ماه فوریه کار خود را آغاز کرد.

وزیران امور خارجه عربستان سعودی، بحرین، کویت، قطر و امارات متحده عربی در این نشست شرکت کردند.

یک منبع آگاه با مثبت ارزیابی کردن جو جلسه، در باره آن به وبسایت اماراتی نشنال گفت که دستور کار جلسه شامل ایران، افغانستان و مناقشه اسرائیل و فلسطین بود. این منبع توضیح داد که موضوع سوریه و لبنان به دلیل کمبود وقت، مورد بحث قرار نگرفت.

سه منبع مختلف در گفتگو با نشنال نیوز تأیید کردند که موضوع اصلی در این دیدار ایران بوده است. بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای، رفتار منطقه‌ای تهران و برنامه‌های احتمالی در صورت شکست گفتگوها با ایران و همچنین مهار هرگونه اقدام متجاوزانه مورد بحث قرار گرفت.

این منابع گفتند اعضای شورای همکاری خلیج فارس در مورد مزایای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران از طریق بازگشت ایالات متحده به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) توافق دارند، اما در مورد امتیازاتی که تهران باید دریافت کند، توافقی وجود ندارد.

به گزارش نشنال، شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان از آقای بلینکن در مورد برنامه‌های احتمالی در صورت شکست مذاکرات با ایران و بدتر شدن رفتار منطقه‌ای ایران سوال کرد.

شاهزاده فیصل پرسید: «برنامه چیست؟»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای بلینکن به وزیران امور خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس اطمینان داد که آمریکا به امنیت خلیج فارس متعهد است، اما هیچ پاسخ روشنی به سؤال مطرح شده نداد.

با وجود دیدارهای حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه جدید ایران و همتایان اروپایی‌اش در نیویورک، امیدها برای بازگشت سریع به توافق کاهش یافته است. دولت تندرو ایران متعهد به بازگشت به مذاکرات و یا پایان دادن به نقض توافق هسته‌ای از سوی تهران نشده است.

در مورد افغانستان هم، محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، وزیر امور خارجه قطر از استفاده از کمک‌ها به‌عنوان اهرمی برای فشار بر طالبان حمایت می‌کند. برخی دیگر از کشورها نیز بر ضرورت پایبندی طالبان به تعهدات بین‌المللی افغانستان قبل از هرگونه به رسمیت شناختن تاکید کردند.

آنتونی بلینکن قبل از این نشست از وزیران شورای همکاری خلیج فارس برای کمک در عملیات تخلیه در افغانستان تشکر کرد.

به گفته یک منبع آگاه، وی این اقدام را «نمایشی واضح از نحوه حمایت شرکای خلیج فارس در مواقع ضروری» خواند و از آن قدردانی کرد. بلینکن هنگام بحث در مورد مناقشه اسرائیل و فلسطین بر حمایت از راه حل دو کشوری تأکید کرد و از قطر برای کمک به فلسطینیان تشکر کرد.

یکی از نمایندگان این جلسه خاطرنشان کرد که فلسطین قبلاً «مادر تمام درگیری‌های منطقه بود، اما اکنون مادربزرگ است.»

یکی دیگر از افراد حاضر در جلسه گفت که این دیدار نشان دهنده «اهمیتی است که همه ما به همکاری بین ایالات متحده و شورای همکاری خلیج فارس می‌دهیم.»

بیشتر از جهان