مخالفت چین با پیوستن تایوان به توافق ترانس- پاسیفیک

تایوان می‌گوید بمب‌افکن‌های چینی با قابلیت حمل سلاح هسته‌ای، وارد منطقه هوایی این کشور شده‌اند

چین مخالف پیوستن تایوان به قراردادهای رسمی بین المللی است - YOMIURI SHIMBUN / AFP

مقامات تایوانی اعلام کردند که چین با به پرواز درآوردن ۲۴ هواپیما، از جمله دو بمب‌افکن با قابلیت حمل سلاح هسته‌ای در حریم هوایی جزیره تایوان، مخالفت خود را با پیوستن این کشور به پیمان تجاری جامع فرا-اقیانوس آرام ابراز کرده است.

به نوشته گاردین، چین خود نیز هفته گذشته درخواستش را برای عضویت در توافق تجاری شراکت ترانس-پاسیفیک (CPTPP) ارسال کرده است.

تایوان که سال‌هاست برای پیوستن به این پیمان تجاری لابی می‌کند، روز پنجشنبه اعلام کرد که به طور رسمی درخواست کرده است تا بخشی از CPTPP باشد. این پیمان که در سال ۲۰۱۸ توسط ۱۱ کشور آسیا و اقیانوسیه امضا شد، بزرگ‌ترین پیمان تجارت آزاد منطقه است که حدود ۱۳.۵ از اقتصاد جهانی را به خود اختصاص داده است. 

لو پینگ چنگ، سخنگوی کابینه تایوان در این باره گفت: «تایوان را نمی‌توان کنار گذاشت و باید با اقتصاد منطقه ادغام شود.»

اما چین که مدعی است تایوان خودگردان دمکراتیک، بخشی از قلمرو آن است، تأکید کرد که نباید «چین تایپه» (نامی که چین بر تایوان گذاشته است) اجازه ورود به این پیمان را پیدا کند.

در همان روز، مقامات تایوانی گفتند که ۲۴ هواپیمای چینی، شامل ۱۸ جنگنده و دو بمب‌افکن با قابلیت هسته‌ای به منطقه هوایی جزیره اعزام شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین در همین رابطه گفت: «ما قاطعانه مخالف هر کشوری هستیم که با تایوان مبادله رسمی داشته باشد و با الحاق منطقه تایوان به هرگونه معاهده یا سازمان رسمی بین‌المللی مخالف هستیم.»

تایوان نیز در پاسخ گفت که چین حق ندارد تصمیم بگیرد چه کسی می‌تواند به این پیمان تجاری بپیوندد، زیرا هنوز عضو آن نیست. وزارت امور خارجه تایوان در بیانیه‌ای اعلام کرد: «دولت چین با اقداماتی که صرفاً می‌خواهد تایوان را در جامعه بین‌المللی تحت فشار قرار دهد، مقصر اصلی افزایش خصومت‌ها است.»

رهبران چین تهدید کرده‌اند که در صورت لزوم، تایوان را به زور تصرف خواهند کرد. آنها از زمان انتخاب تسای اینگ ون به عنوان رئیس‌جمهوری تایوان در سال ۲۰۱۶ ، فشار اقتصادی، نظامی و دیپلماتیک بر این جزیره را افزایش داده‌اند.

چین غالباً هواپیماهای نظامی را به منطقه پدافند هوایی تایوان می‌فرستد تا نارضایتی خود را نشان دهد، اما اقدام روز پنجشنبه بزرگ‌ترین اقدام از این نوع از ۱۵ ژوئن بوده است.

مذاکرات برای توافق تجاری گسترده در ابتدا توسط ایالات متحده انجام شد تا راهی برای افزایش نفوذ این کشور در منطقه آسیا و اقیانوسیه باشد. 

اما در سال ۲۰۱۷ ، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا که به توافق‌های چندجانبه بی‌اعتنا بود، از این توافق خارج شد. CPTPP  در حال حاضر شامل استرالیا، برونئی، کانادا، شیلی، ژاپن، مالزی، مکزیک، پرو، نیوزلند، سنگاپور و ویتنام است.

بیشتر از جهان