تهرانی‌ها در تابستان حتی یک روز هوای پاک نداشتند

طرح‌های قالیباف در زمان شهرداری نقشی عمده در آلوده‌تر شدن هوای تهران داشته است

هوای پایتخت در سه ماه تابستان امسال، ۷۱ روز در شرایط قابل‌ قبول و ۲۲ روز در شرایط آلوده قرار داشت‌ـ ATTA KENARE / AFP

شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اعلام کرد که هوای پایتخت در سه ماه تابستان امسال، ۷۱ روز در شرایط قابل‌ قبول و ۲۲ روز در شرایط آلوده قرار داشت. در این میان، ۲۱ روز هوا برای گروه‌های حساس ناسالم اعلام شد و یک روز نیز کیفیت هوا برای همه گروه‌ها ناسالم بود.

این گزارش نشان می‌دهد که تهرانی‌ها در سه ماه تابستان، هیچ‌ روزی هوای پاک نداشتند و ۱۸ تیر آلوده‌ترین روز این فصل بود، به‌طوری‌ که میانگین آلاینده شاخص اوزون ۱۶۲اعلام شد. علاوه بر این، تیرماه با ثبت ۱۴ روز آلوده، رکورد ماه‌های آلوده فصل تابستان را شکست.

به گزارش خبرگزاری ایسنا و بر اساس اطلاعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، آلاینده اوزون، ۱۷ روز و ذرات معلق کوچک‌تر از ۲.۵ میکرون پنج روز آلاینده شاخص هوا و علت اصلی آلودگی هوای ‌پایتخت در تابستان امسال بودند.

آلودگی هوا یکی از چالش‌های زیست‌محیطی شهر تهران است. از سال ۱۳۷۴ که بیش از ۱۰۰ نفر از کارشناسان و استادان محیط‌ زیست بیانیه «هوای تهران ۷۴» را درباره بحران آلودگی هوا در پایتخت امضا کردند، بیش از ۲۶ سال گذشته است.

با وجود اینکه دولت‌ها و شهرداری‌ها در همه این سال‌ها مدعی شده‌اند اقدام‌های مهمی برای کاهش آلودگی‌ هوا انجام داده‌اند، نه‌ تنها از شدت این بحران کاسته نشده بلکه هر سال میزان آلودگی هوا بیشتر شده است. 

خودروهای دیزلی، موتورسیکلت‌ها و ماشین‌های فرسوده و استفاده از سوخت‌های غیراستاندارد مثل مازوت در پالایشگاه‌ها و نیروگاه‌ها در افزایش غلظت اوزون نقش دارند و باعث آلودگی هوا می‌شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یافته‌های پژوهش یک موسسه تحقیقاتی ژاپنی به نام «جایکا» نشان داده‌ است که ۷۵ تا ۸۵ درصد آلودگی هوای تهران مربوط به منابع متحرک است. از بنزین آلوده و سوخت مازوت نیز به‌عنوان دلایل اصلی آلودگی هوای کلان‌شهرها و تهران نام‌ برده‌ شده است. 

در سال ۱۳۹۸، علی بختیاری، عضو کمیسیون انرژی مجلس، از تولید بنزین بی‌کیفیت وعدم رعایت استاندارها در پالایشگاه‌ها خبر داد و گفت: «پالایشگاه‌های کشور ضوابط زیست‌محیطی را رعایت نکرده و بنزین بدون کیفیت می‌کنند و بخشی از آلودگی هوای تهران و کلان‌شهرها به این دلیل است.»

هم‌زمان، سازمان حفاظت از محیط‌ زیست نیز اعلام کرد که اغلب نیروگاه‌های برق کشور به سوزاندن مازوت به‌دلیل تحریم‌ها روی آورده‌اند که این امر باعث آلودگی هوای شهر می‌شود.

احداث دریاچه خلیج‌ فارس و بوستان چیتگر در غرب تهران و ساخت‌و‌سازهای منطقه ۲۲ در زمان مدیریت محمدباقر قالیباف در شهرداری تهران نیز از جمله عواملی است که نقش زیادی در استمرار آلودگی هوای تهران داشته‌ است.

قالیباف در مدت ۱۲ سال مسئولیتش در شهرداری ادعا می‌کرد که گام‌های اساسی برای رفع آلودگی هوا برداشته است؛ اما هم‌زمان که بودجه‌های کلان برای کمپین بی‌نتیجه «آسمان آبی، زمین پاک» با کارکرد تبلیغاتی صرف می‌کرد، مجوزهای ساخت‌وساز در منطقه ۲۲ تیشه به ریشه هوای پایتخت زد. برج‌های بلند این منطقه کریدور غربی تهران را مسدود و از جا‌به‌جایی هوا در سطح زمین جلوگیری کردند.

پیش‌تر، داوود پرهیزکار، رئیس سابق سازمان هواشناسی کشور، به خبرگزاری خبرآنلاین گفته بود که اگر برج‌های بلند در محل عبور جریان هوای غربی‌ـ‌شرقی تهران ساخته نمی‌شد، آلودگی هوا به‌مراتب کمتر بود. حسین محجوبی، طراح پارک‌های ساعی و ملت، نیز تاکید کرده بود که طراحی پارک چیتگر در غرب تهران یکی از اشتباه‌های شهرسازی است که باعث آلودگی هوای تهران شده است.