«گرفتار بازی مار و پله»: ۲۰۰۰ روز از حبس نازنین زاغری گذشت

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران: او امروز به نمازی‌ها و دیگرانی پیوست که چنین مدت طولانی و غیرمعقولی را در ایران زندانی بوده‌اند

ریچارد رتکلیف :‌«دو هزار روز پرفراز و نشیب سپری شده و به نظر می‌رسد که مار و پله مصداق این وضع است»-DANIEL LEAL-OLIVAS / AFP

همسر نازنین زاغری روز پنجشنبه ۲۳ سپتامبر از دولت بریتانیا خواست تا در مقابل جمهوری اسلامی ایران با موضعی شجاعانه عمل کند.

از زمانی که نازنین زاغری هنگام خروج از ایران، در فرودگاه بازداشت شد تاکنون، ۲۰۰۰ روز می‌گذرد.

ریچارد رتکلیف، همسر نازنین زاغری، شهروند ایرانی-بریتانیایی، و گابریلا دختر هفت ساله‌شان، روز پنجشنبه در اشاره به  بلاتکلیفی خود  میان دو دولت جمهوری اسلامی ایران و بریتانیا، در میدان پارلمان لندن یک تقویم بزرگ را به نمایش گذاشتند که تاریخ تحولات پرونده نازنین زاغری و تصاویری از مار و پله بر آن نقش شده بود.

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران هم، در توییتی ضمن اشاره به سپری شدن ۲۰۰۰ روز از بازداشت خانم زاغری در ایران، نوشت: «او امروز به نمازی‌ها و دیگر افرادی پیوست که چنین مدت طولانی و غیرمعقولی را در ایران زندانی بوده‌اند.» آقای مالی از جمهوری اسلامی ایران خواست تا تمامی افرادی را که «به اشتباه» بازداشت و زندانی کرده آزاد کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نازنین زاغری یکی از چندین شهروند دوتابعیتی ایرانی-بریتانیایی است که در حال حاضر در ایران زندانی‌اند.

ریچارد رتکلیف گفت: «دو هزار روز پرفراز و نشیب سپری شده و به نظر می‌رسد که مار و پله مصداق این وضع است زیرا ما در وسط بازی میان دو حکومت قرار گرفته‌ایم و فقط سوژه‌ای برای چانه‌زنی هستیم.»

وزارت خارجه بریتانیا گفته است که پرونده زاغری از اولویت‌های لیز تراس، وزیر خارجه جدید آن کشور است. او روز چهارشنبه در ملاقات با حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی پرونده نازنین زاغری را مطرح کرد.

رتکلیف گفت: «دولت بریتانیا باید شهامت داشته باشد و کاری را بکند که مسئولان گروگان‌گیری در ایران را به فکر وادارد.»

نازنین زاغری،کارمند سابق بنیاد تامسون رویترز، از سال ۲۰۱۶ به اتهام همکاری با دولت خارجی و نفوذ در ایران زندانی است‌. اتهامی که او آن را رد می‌کند.

خانم زاغری در ماه مه به جرم «تبلیغ علیه نظام» به دلیل شرکت در تظاهرات در مقابل سفارت جمهوری اسلامی در لندن در سال ۲۰۰۹، به یک سال حبس مضاعف محکوم شد.