سهم «سعید محمد» از انتخابات: دبیری شورای‌عالی مناطق آزاد

او در انتخابات ریاست جمهوری رد صلاحیت شده بود

سعید محمد- عکس از باشگاه خبرنگاران

سعید محمد، فرمانده سابق قرارگاه خاتم‌الانبیا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با حکمی از طرف وزیر اقتصاد، به سمت «دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی» منصوب شد.

خبرگزاری صدا و سیما اعلام کرد احسان خاندوزی در حکمی که شامل ۹ بند است، از سعید محمد خواسته است تا در مسیر تحقق «سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی»، «تحول‌گرایی و محوریت تولید ملی» و «ایجاد ظرفیت دور زدن تحریم‌ها» تلاش کند.

سعید محمد که پیش‌تر برای انتخابات ریاست جمهوری نامزد شده بود، توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شد و نتوانست در انتخابات حضور یابد. اما به نظر می‌رسد سپردن مناطق آزاد کشور به‌عنوان بخش پرسود اقتصادی، در راستای دلجویی و احیای او باشد.

در حالی که او در نامه‌ای نوشت که به‌منظور حضور در انتخابات استعفا داده است، معاون سیاسی سپاه پاسداران اعلام کرد که سعید محمد از مقررات داخلی سپاه تخطی کرده و به همین دلیل برکنار شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سعید محمد در میانه اسفند سال گذشته از سمت خود برکنار شد، ولی حسین سلامی، فرمانده سپاه او را به‌عنوان مشاور خود منصوب کرد. یدالله جوانی در این مصاحبه، «برکناری» او را تأیید کرد و گفت که او از مقررات سپاه تخطی کرده است: «سپاه به جد با ورود پاسداران و از جمله ایشان به عرصه انتخابات بدون طی مراحل و فرآیندهای قانونی تعریف شده مخالف است. اتفاقاً منفک کردن سعید محمد از مسئولیت فرماندهی قرارگاه سازندگی خاتم به دلیل همین تخلف و رعایت نکردن مقررات از سوی ایشان بوده است.»

سعید محمد، ۵۳ ساله و متولد تهران است که همکاری با سپاه را ۱۹سالگی آغاز کرده است. او پیش از فرماندهی قرارگاه خاتم، مدیرعامل گروه ایرانیان اطلس (وابسته به بنیاد تعاون سپاه) بود و در اواخر دهه ۸۰ تا اوایل دهه ۹۰ شمسی مدیرعاملی سپاسد (از زیرمجموعه‌های قرارگاه خاتم) را بر عهده داشت.

مدرک تحصیلی او دکترای عمران اعلام شده و درجه نظامی او سرتیپ دوم پاسدار است.

برخی رسانه‌های خارجی از جمله وال استریت ژورنال و فارن پالیسی در یک سال اخیر مقاله‌هایی را در ارتباط با سعید محمد منتشر کردند. وال استریت ژورنال پس از کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس، از نقش سعید محمد در ارتباط با پیشرفت پروژه‌های اقتصادی و نفتی جمهوری اسلامی نوشت.

فارن پالیسی نیز او را یکی از نیروهای جوان و معتقد به ایدئولوژی انقلابی علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی معرفی کرده بود.