معاون سابق قالیباف بدهی‌های شهرداری را تکذیب کرد

علیرضا زاکانی گفته بود شهرداری تهران ۸۰ هزار میلیارد تومان بدهی دارد

ناصر امانی، معاون سابق شهردار تهران و عضو کنونی شورای شهر، از عملکرد قالیباف دفاع می‌کند- عکس از ایسکا نیوز

ناصر امانی، عضو کنونی شورای شهر و معاون پیشین شهردار تهران، ادعای علیرضا زاکانی درباره بدهی ۸۰ هزار میلیارد تومانی شهرداری تهران را تکذیب کرد و گفت: «اسنادی که معاونت مالی و اقتصادی در اختیار کمیسیون بودجه شورای شهر گذاشته است، بدهی ۶۵ میلیارد تومانی را نشان می‌دهد که البته این رقم را هم قبول ندارم و معتقدم خیلی کمتر از این رقم است.»

ماجرای بدهی‌های شهرداری تهران به سال‌هایی بازمی‌گردد که محمدباقر قالیباف و یارانش در خیابان بهشت مستقر بودند. پس‌ از اینکه شورای چهارم با طیف اصولگرا جای خود را به شورای شهر پنجم با اکثریت اصلاح‌طلب داد، محمدعلی نجفی، شهردار وقت تهران، اعلام کرد که شهرداری را با ۳۰ هزار میلیارد تومان بدهی تحویل گرفته است.

در همان زمان، قدرت‌الله گودرزی، معاون وقت قالیباف، به خبرگزاری فارس گفت که میزان بدهی شهرداری تهران ۱۶ هزار میلیارد تومان است و حتی مدعی شد که اسناد این بدهی‌ها نیز موجود است.

پس از نجفی، محسن افشانی و پیروز حناچی نیز رقم‌های متفاوتی را از میزان بدهی‌های شهرداری تهران منتشر کردند تا اینکه در شهریور ۱۳۹۸، محمود میرلوحی، از اعضای شورای پنجم شهر تهران، لیستی از بدهی‌های شهرداری تهران منتشر کرد که نشان می‌داد میزان بدهی‌های باقیمانده از دوران قالیباف، بیش از ۶۹ هزار میلیارد تومان است.

پس از او نیز معاون اداری و مالی شهرداری تهران در گزارشی اعلام کرد میزان بدهی شهرداری حدود ۶۶ هزار میلیارد تومان است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عبدالحمید امامی، معاون مالی و اداری شهردار سابق تهران، در گزارش خود اعلام کرد: «بدهی شهرداری به بانک‌ها ۵۰ هزار میلیارد تومان، به پیمانکاران مناطق، هفت‌ هزار میلیارد تومان، به پیمانکاران شرکت‌های زیرمجموعه، سه ‌هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان، به اوراق مشارکت، پنج هزار میلیارد تومان و به سایر نهادها زیر یک میلیارد تومان است و جمع کل بدهی شهرداری تهران تا به امروز ۶۶ هزار میلیارد تومان محاسبه شده است.»

امامی در گزارش خود ادعا کرد که در دوره پنجم مدیریت شهری نه تنها بر میزان بدهی‌ها افزوده نشده که یک هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان هم از بدهی‌ها کاسته شده است.

حالا شهردار جدید تهران رقمی را اعلام کرده است که اگر درست باشد نشان می‌دهد علاوه بر اینکه بدهی حاصل از دوران مدیریت قالیباف همچنان به قوت خود باقی است، حدود ۱۱ میلیارد تومان هم در دوره پنجم به آن افزوده شده است.

علیرضا زاکانی، روز دوشنبه ۲۹ شهریور، در دیدار با حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی، گفت که تهران ۸۰ هزار میلیارد تومان بدهی دارد و ۱۲.۵ هزار میلیارد تومان بابت آن بهره بانکی پرداخت می‌کند.

خبر بدهی ۸۰ هزار میلیارد تومانی شهرداری واکنش عضو شورای شهر را در پی داشت. ناصر امانی که در دوران مسئولیت قالیباف معاون او در شهرداری تهران بود، به خبرگزاری ایلنا گفت: «تعجب کردم وقتی آقای زاکانی رقم بدهی را ۸۰ هزار میلیارد تومان اعلام کردند.» 

امانی حتی بدهی ۶۶ هزار میلیارد تومانی را هم که اسناد آن در معاونت اداری و مالی شهرداری موجود است، قبول ندارد و با بیان اینکه این رقم «واقعی» نیست، گفته است: «وقتی به بدهی شهرداری به پیمانکاران دقیق رسیدگی می‌شود، ۲۰ تا ۳۰ درصد حباب است و کاهش پیدا می‌کند. بدهی به سازمان‌ها و نهادها نیز امری متقابل است؛ هم آن‌ها بدهی دارند، هم ما بدهی داریم و باید از طریق تهاتر حل شود و نباید آن را جزو بدهی حساب کنیم.»

بدهی‌های برجای مانده از دوران مسئولیت قالیباف در شهرداری تهران، بارها در رسانه‌ها مطرح شده‌ است. اگرچه یاران قالیباف که در دوره ششم شورای شهر تهران در اکثریت‌اند، سعی می‌کنند با تکذیب بدهی‌های شهرداری عملکرد قالیباف را بستایند، اسناد برجای مانده نشان می‌دهد که رئیس‌ فعلی مجلس شورای اسلامی ایران در مدت ۱۲ سال ریاستش در شهرداری تهران، هزاران میلیارد بدهی روی دست پایتخت گذاشته است.