پرونده‌سازی جدید برای سپیده قلیان و انتقالش از زندان بوشهر

درپی افشاگری‌های اخیر این فعال مدنی، اداره کل زندان‌های استان بوشهر از او به اتهام «نشر اکاذیب رایانه‌ای» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» شکایت کرده است

سپیده قلیان در رشته توییتی، بند زنان زندان مرکزی بوشهر را «جایی نزدیک به آخر دنیا» توصیف کرده- تصویر از حساب اینستاگرام سپیده قلیان @sepide_qoliyan

درپی افشاگری‌های سپیده قلیان، فعال مدنی، درمورد وضعیت زندان بوشهر و آزار زنان در آن زندان، محمدمهدی حاج‌محمدی، رئیس سازمان زندان‌های جمهوری اسلامی ایران، از شکایت «برخی زندانبانان، زندانیان و خانواده آنها» و بررسی انتقال او به زندان دیگر خبر داد. سپیده قلیان نیز ابلاغیه‌‌ای مبنی‌بر شکایت اداره کل زندان‌های استان بوشهربه اتهام «نشر اکاذیب رایانه‌ای» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» را منتشر کرده است.   

سپیده قلیان، زندانی سیاسی که در دوره مرخصی از زندان به‌سر می‌برد، ۱۸ شهریورماه، در رشته توییتی، بند زنان زندان مرکزی بوشهر را «جایی نزدیک به آخر دنیا» توصیف کرده و از «شرایط ضدانسانی» و «شکنجه‌های وحشیانه» زندانیان نوشته بود. چند روز بعد هم او در فضای مجازی مستندی کوتاه باعنوان «پنگ» منتشر کرد که در آن به روایت‌هایی از برخی زندانیان محبوس در زندان بوشهر پرداخته است.

رئیس سازمان زندان‌ها روز چهارشنبه، ۳۱ شهریورماه، در حساب توییتر خود، افشاگری‌های سپیده قلیان درمورد زندان بوشهر را «ادعاهای عجیب و غریب» خواند که منجر به  شکایت «برخی زندانبانان، زندانیان و خانواده آن‌ها» شده است.

حاج‌محمدی همچنین از بررسی انتقال این فعال مدنی به زندان دیگر «مطابق قانون» خبر داد. او مدعی شده است که انتقال سپیده قلیان برای اطمینان از رفتار عادلانه «زندانبانان شاکی» و  «عصبانیت شدید هم‌بندی‌ها» در زندان بوشهر خواهد بود. حاج محمدی ۲۰ شهریورماه در توییتی از اعزام مدیرکل بازرسی سازمان زندان‌ها به بوشهر برای بررسی آنچه «ادعاهای عجیب اخیر» قلیان خوانده، خبر داده بود.

توییت اخیر رئیس سازمان زندان‌ها درحالی منتشر شد که سپیده قلیان، ساعتی پیش از آن، از دریافت ابلاغیه‌ای مبنی‌بر شکایت اداره کل زندان‌های استان بوشهر خبر داده بود. براساس ابلاغیه‌ای که قلیان تصویر آن را در حساب توییتر خود منتشر کرده است، شعبه دوم دادسرای عمومی و انقلاب بوشهر، او را به اتهام «نشر اکاذیب رایانه‌ای» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» احضار کرده است.

ابلاغیه دادسرای بوشهر که روز ۲۹ شهریورماه صادر شده، به سپیده قلیان فرصت داده است حداکثر تا ۵ روز بعد، برای دفاع از «اتهامات انتسابی» به دادسرا مراجعه کند.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این فعال مدنی که از ۲۸ مردادماه پس از ابتلا به بیماری کرونا از زندان بوشهر به مرخصی آمده، در حساب توییتر خود ضمن انتشار این ابلاغیه، به تصمیم برای انتقالش از زندان بوشهر نیز اشاره کرده و نوشته است: «زندان بوشهر ۱۰ روز پیش تماس گرفت که من باید برگردم زندان بوشهر. وقتی اقدام به برگشتن به زندان بوشهر کردم به من گفتن که باید برم تهران و تهران و اجرای احکام تهران تصمیم می‌گیره به چه زندانی منتقل می‌شم. دارن بین زنداناشون می‌گردن ببینن بدتر از بوشهر کجا هست لابد.» 

قلیان همچنین افزوده که تلفن‌های بند زنان زندان بوشهر به‌تازگی قطع و محبوبه رضایی، از زنان زندانی در زندان بوشهر، از آنجا به زندان دیگری منتقل شده است. محبوبه رضایی نیز درپی افشاگری قلیان، با ارسال یادداشتی به رسانه‌ها، آزار، تهدید و شکنجه زنان در زندان بوشهر را تایید کرده بود. 

سپیده قلیان آبان‌ماه سال ۱۳۹۷ به‌دلیل حضور در تجمع اعتراضی کارگران هفت‌تپه بازداشت و درنهایت به پنج سال حبس محکوم شد. این زندانی ۲۷ ساله، بیستم اسفندماه ۱۳۹۹ از زندان اوین به زندان مرکزی بوشهر منتقل شد.