درخواست پاکستان برای حضور طالبان در اجلاس سارک رد شد

پاکستان و چین به دنبال کسب مشروعیت برای طالبان هستند

به‌دلیل اصرار بیش از حد پاکستان برای حضور نماینده طالبان در نشست  سارک، این نشست لغو شده است‌ـ AFP

رئیس دوره‌ای اتحادیه همکاری کشورهای جنوب آسیا (سارک) با حضور نماینده گروه طالبان در نشست این گروه مخالفت کرد.

رادیو آزادی گزارش داده است که تلاش پاکستان برای حضور طالبان در اجلاس وزرای خارجه سارک که در حاشیه هفتاد‌وششمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک برگزار می‌شود، با مخالفت نپال که ریاست دوره‌ای اجلاس سارک را بر عهده دارد، مواجه شده است. قرار است این نشست روز شنبه در نیویورک برگزار شود.

به گزارش رسانه‌ها، تمامی اعضای اتحادیه سارک درخواست پاکستان را رد کرده‌اند. پاکستان همچنین از سارک درخواست کرده بود که نماینده اشرف غنی، رئیس‌جمهوری سابق افغانستان، به‌هیچ‌وجه نباید در نشست سارک حضور داشته باشد. اعضای سارک این درخواست را نیز رد کرده‌اند.

با این حال، رسانه‌ها به نقل از خبرگزاری ایندیا تودی، نوشته‌اند که به‌دلیل اصرار بیش از حد پاکستان برای حضور نماینده طالبان در نشست وزرای خارجه کشورهای عضو سارک، این نشست لغو شده است. ایندیا تودی به نقل از منابعی نوشته است که وزارت خارجه نپال اعلام کرده است به‌دلیل مخالفت همه اعضای سارک با درخواست پاکستان برای حضور طالبان در این نشست، این نشست لغو شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سارک اتحادیه‌ای سیاسی‌ـ‌اقتصادی است که هشت کشور جنوب آسیا در آن عضویت دارند. افغانستان در سال ۲۰۰۷ و در چهارمین نشست سارک، به عضویت این اتحادیه درآمد.

تلاش پاکستان برای حضور طالبان در اجلاس سارک، نشان می‌دهد که این کشور می‌خواهد به هر صورت ممکن برای طالبان مشروعیت کسب کند.

رسانه‌ها از تلاش کشورهایی مانند چین، روسیه و پاکستان برای کسب مشروعیت بین‌المللی برای گروه طالبان خبر داده‌اند. نمایندگان این کشورها در چند روز گذشته بارها با رهبران طالبان در کابل دیدار کرده‌اند.

هرچند نماینده روسیه در سازمان ملل متحد به‌تازگی گفته است که به رسمیت شناختن طالبان جزو برنامه‌های سازمان ملل متحد نیست، اما به نظر می‌رسد تلاش چین و پاکستان برای مشروعیت دادن به طالبان همچنان ادامه دارد.

گفته می‌شود این کشورها به طالبان وعده داده‌اند که به هر نحو ممکن برای گرفتن مشروعیت جهانی برای طالبان تلاش خواهند کرد. اصرار پاکستان برای حضور نماینده طالبان در نشست سارک، آن هم در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد، می‌توانست موفقیت بزرگی برای طالبان باشد، زیرا این گروه می‌توانست از این نشست برای لابی‌گری استفاده کند.

بیشتر از جهان