افزایش نگرانی‌‌ها از مفقود شدن کنشگر کارگری و فعال جنبش «من هم» در چین

پیش‌بینی می‌شود در آستانه المپیک زمستانی پکن، سختگیری‌ها بر فعالان مدنی در چین افزایش یابد

یکی از کنشگران معروف عرصه حقوق زنان و یکی از اعضای جامعه مدنی چین در شهر گوانگجو در جنوب چین ناپدید شده‌اند‌ـ NOEL CELIS / AFP

یکی از کنشگران معروف عرصه حقوق زنان و یکی از اعضای جامعه مدنی چین در شهر گوانگجو در جنوب چین ناپدید شده‌اند. برخی این رخداد را نمونه دیگری از نقض حقوق بشر در چین می‌دانند.

دوستان و اعضای خانواده هوانگ شوئه‌کین، کنشگر جنبش «من هم»، و وانگ جیان‌بینگ، فعال حقوق کارگری، نگران‌اند مبادا این دو نفر در بازداشت پلیس باشند. دوستان این کنشگران گفته‌اند آخرین بار بعدازظهر یکشنبه ۱۹ سپتامبر (۲۸ شهریور) با آن‌ها تماس داشته‌اند و پس از آن ارتباط‌شان قطع شده است.

بر اساس گزارش‌ها، خانم هوانگ قرار بود ۲۰ سپتامبر (۲۹ شهریور) گوانگجو را به مقصد بریتانیا ترک کند تا با بورسیه شونینگ دوره کارشناسی ارشد را در دانشگاه ساسکس آغاز کند. دوست او، آقای وانگ، نیز قرار بود برای بدرقه‌اش به فرودگاه برود.

گروه حقوق بشری وی‌کوانگ‌وانگ چین اعلام کرد: «به گفته افراد مطلع از این موضوع، احتمالا وانگ جیان‌بینگ به اتهام تحریک به براندازی نظام، بیشتر به‌علت برگزاری هرروزه جمع‌های دوستانه در خانه‌اش، بازداشت شده و تحت بازجویی قرار دارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دوستان این کنشگران نیز همین گفته را تکرار کردند. اتهام «تحریک به براندازی حکومت» اغلب برای برای خفه کردن صدای فعالان مدنی استفاده می‌‌شود.

اخیرا پلیس یکی از دوستان آقای وانگ را برای پرس‌و‌جو در مورد این گردهمایی‌ها احضار کرده بود. این فرد افزود شاید پلیس ناحیه هی‌ژو در گوانگجو آقای وانگ را بازداشت کرده باشد.

سخنگوی دانشگاه ساسکس در مصاحبه با ساوت چاینا مورنینگ پست گفت: «نگران امنیت دانشجوی خود هستیم و نمی‌دانیم کجاست. کارکنان ما در تماس با شونینگ و در پی کسب اطلاعات بیشترند.»

دفتر نهاد غیردولتی «مدافعان حقوق بشر چین» در واشینگتن از مقام‌های چینی خواسته‌اند این کنشگران را پیدا کنند. این سازمان اعلام کرد: «اگر آن‌ها در بازداشت رسمی‌اند، فوری و بی‌قید و شرط آزادشان کنید.»

رامونا لی، پژوهشگر ارشد، پیش‌بینی کرد احتمالا سختگیری‌ها به کنشگران مدنی در آستانه برگزاری المپیک زمستانی پکن در فوریه ۲۰۲۲ تشدید خواهد شد.

او گفت: «مقام‌ها در پی هرگونه تلاش برای تشکیل انجمن‌ها، تجمع‌های مسالمت‌آمیز یا ایجاد اجتماع‌هایی برای همبستگی و حمایت متقابل‌اند زیرا چنان که پیداست، این کارها را به چشم تهدیدی برای امنیت ملی می‌‌بینند.»

خانم هوانگ، که روزنامه‌نگار هم است، در سال ۲۰۱۹ در استان گوانگ‌دونگ بازداشت شد. جرمش این بود که مطلبی در مورد اعتراض‌های دموکراسی‌خواهانه در هنگ‌کنگ تحت کنترل چین نوشته بود. دولت چین او را به «اغتشاشگری و فتنه‌انگیزی» متهم کرد. این زن ۳۳ ساله در ژانویه ۲۰۲۰ آزاد شد.

در سال ۲۰۱۸، خانم هوانگ با کمک به آزاردیدگان جنسی برای انتشار روایتشان، به یکی از چهره‌های شاخص جنبش «من هم» در چین تبدیل شد.

آقای وانگ پیش‌تر مدیر برنامه تحصیلات روستایی «بنیاد آفتاب غرب» بود، که به مناطق توسعه‌نیافته خدمات‌رسانی می‌کرد. او همچنین در حمایت از رفاه جوانان، معلولان و کارگران از‌کارافتاده به‌علت آسیب‌دیدگی در محیط کار فعال بود.

© The Independent

بیشتر از جهان