ردپای سویه ژاپنی کرونا در آمریکا

پادتن‌های موجود در بدن افراد چند بار واکسن‌زده بر این سویه تکامل‌یافته اثرگذار نبوده و این افراد به این ویروس مبتلا شده‌اند

این سویه دچار جهش دی۶۱۴جی شده است که موجب می‌شود به شدت مسری باشد-Yasuyoshi CHIBA / AFP

سر و کله سویه جدیدی از ویروس کرونا با منشأ ژاپنی حالا در آسایشگاهی در کنتاکی پیدا شده و تا کنون ۴۵ نفر از ساکنان و کارکنان درمانی این مرکز را مبتلا کرده است.

آر۱ سویه‌ای از نوع اصلی این ویروس است که «بارها دچار جهش‌های منحصربه‌فردی» شده، جهش‌هایی که می‌تواند منجر به «افزایش مقاومت این ویروس در برابر پادتن‌های موجود در سرم‌های پیش‌گیرنده و خنثی شدن پادتن‌های تک‌دودمان» شود.

پادتن‌های موجود در بدن افراد چند بار واکسن‌زده بر این سویه تکامل‌یافته اثرگذار نبوده و این افراد به این ویروس مبتلا شده‌اند. این سویه در ماه آوریل در آسایشگاهی در کنتاکی شناسایی شد که تقریبا تمام ساکنانش واکسن زده بودند.

طبق تحقیقات سازمان سلامت عمومی کنتاکی این ویروس اوایل ماه مارس از طریق یکی از کارکنان مبتلا به آن که واکسن نزده بود شیوع پیدا کرده است.

دکتر ویلیام ای هسلتاین استاد سابق دانشکده پزشکی هاروارد و متخصص بیماری‌های عفونی در مقاله‌ای که در فوربس منتشر کرد نوشت «باید مراقب سویه آر۱ بود» چراکه «تا کنون رد پایش در ژاپن و ایالات متحده پیدا شده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طبق اطلاعات پایگاه‌ داده‌های ژنگانی ویروس‌های آنفلوآنزا در مورد سارس-کوو-۲، بیش از ۱۰ هزار نفر در جهان به این سویه مبتلا شده‌اند. این سویه دچار جهش دی۶۱۴جی شده است که موجب می‌شود به شدت مسری باشد، جهشی که در سایر سویه‌های مهم هم‌چون دلتا، آلفا، بتا و گاما نیز رخ داده است.

این جهش موسوم به ای۴۸۴کی در پروئین شاخکی ویروس موجب مقاومت بیشتر ویروس در برابر پادتن می‌شود. جهش مذکور باعث می‌شود ذرات لیزین که بار مثبت دارد جانشین باقی‌مانده ذرات گلوتامیک اسید که بار منفی دارد شود و در سویه‌های بتا، گاما، اتا، آیوتا و میو دیده شده است.

به نوشته دکتر هسلتاین، در یکی از سویه‌های فرعی نوع دلتا که شیوع آن از هند آغاز شد، جهشی مشابه این در موقعیت ۱۵۲ رخ داده است. نوع بسیار مسری دلتا ابتدا تابستان امسال در هند و شبه‌قاره آسیا شایع شد و سپس به سرعت به سمت غرب آمد و مردم آمریکا را مبتلا کرد.

از آغاز وقوع همه‌گیری در اوایل سال ۲۰۲۰، در ایالت کنتاکی بیش از ۶۶۱ هزار و ۵۸۰ نفر به کووید مبتلا شده‌اند و ۸ هزار و ۳۳۹ نفر نیز بر اثر این بیماری جان باخته‌اند. طبق اعلام اندی بشیر فرماندار ایالت کنتاکی در نشست مطبوعاتی روز دوشنبه (۲۹ شهریور) این ایالت در ماه اوت ۲۰۲۱ بیشترین تعداد مبتلا را داشته است.

آقای فرماندار افزود تا کنون دست کم ۷۰ درصد ساکنان واجد شرایط کنتاکی یک نوبت واکسن تزریق کرده‌اند.

او در مصاحبه با خبرنگاران گفت: «با توجه به شرایط فعلی، به گمان ما هنوز تعداد افراد واکسن‌زده کافی نیست و این قدرت سویه دلتا را نشان می‌دهد. ایمن کردن ۷۰ درصد جمعیت در برابر ویروسی کاملاً جدید کاری است کارستان که همت و زحمت بسیاری می‌طلبد.»

© The Independent

بیشتر از جهان