وزیر خارجه ایرلند از «تمایل آشکار» ایران برای ازسرگیری مذاکرات وین خبر داد

«دولت جدید ایران در حال ارزیابی رویکرد خود در برابر مذاکرات است»

سیمون کاونی وزیر خارجه ایرلند-REUTERS/Lorraine O'Sullivan/File Photo

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران روز چهارشنبه در دیدار با همتای ایرلندی خود در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد «تمایل آشکار» تهران برای بازگشت به مذاکرات برجام در وین را اعلام کرد.

به گزارش رویترز، سیمون کاونی وزیر خارجه ایرلند به خبرنگاران در نیویورک گفت از آنجا که «دولت جدید ایران در حال ارزیابی رویکرد خود در برابر مذاکرات است، ممکن است این برای چند هفته اتفاق نیافتد.»

وی افزود، اما به‌طور قطع امیرعبداللهیان تمایل بسیار آشکاری را برای ازسرگیری مذاکرات ابراز کرد.

وزیر خارجه ایران امروز با وزیر خارجه جدید بریتانیا نیز دیدار کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

لیز تراس در توئیتی این دیدار را «مهم» خواند و نوشت بر دو موضوع تاکید کردم: «کاملا مصمم به آزادی شهروند بریتانیایی محبوس هستم. و می‌خواهم ایران به میز توافق هسته‌ای و مذاکرات وین بازگردد.»

نازنین زاغری رتکلیف شهروند ایرانی بریتانیایی و کارمند بنیاد خیریه تامسون رویترز از فروردین ۱۳۹۵ و به اتهام‌های امنیتی در ایران محبوس است. وی که این اتهام‌ها را رد کرده، فعلا در حبس خانگی به‌سر می‌برد.

کشورهای غربی می‌گوید حکومت جمهوری اسلامی با بازداشت شهروندان خارجی و همچنین ایرانی‌های دوتابعیتی، آنها را به گروگان می‌گیرد و از آنها به عنوان اهرم فشار در مذاکرات استفاده می‌کند.

در مورد خانم زاغری نیز گفته می‌شود تهران با این کار قصد دارد بر لندن فشار بیاورد تا بدهی ۴۵۰ میلیون پوندی مربوط به یک قرارداد نظامی با دولت پادشاهی ایران، که با وقوع انقلاب ۵۷ عملی نشد، را بپردازد.

به گزارش ایرنا، امیرعبداللهیان در دیدار با همتای بریتانیایی خود با بیان این که بازسازی روابط دوجانبه نیازمند اقدامات جدی است، بر لزوم عملیاتی شدن بازپرداخت بدهی چهار دهه‌ای لندن به تهران تأکید کرده است.