دیدار مقامات آمریکا و اسرائیل؛ راه‌ جایگزین در صورت عدم بازگشت تهران به مذاکرات هسته‌ای

طرف آمریکایی تاکید کرد که اگر ایران به مذاکرات بازنگردد، ایالات متحده تحریم‌های مضاعفی را بر آن کشور اعمال خواهد کرد

NICHOLAS KAMM / AFP

تارنمای اکسیوس به نقل از دو مقام ارشد اسرائیلی، از دیدار مخفیانه ایالات متحده آمریکا و اسرائیل در هفته گذشته خبر داده و نوشته است که دو طرف در این دیدار درباره «نقشه دوم» احتمالی در مورد ایران، و در صورتی که مذاکرات اتمی ازسرگرفته نشود، گفت‌وگو کردند.

این اولین بار پس از شروع کار دولت جدید در اسرائیل است که کارگروه استراتژیک محرمانه آمریکایی-اسرائیلی درباره ایران، تشکیل جلسه می‌دهد.

نشست هفته گذشته به شکل ارتباط ویدیویی بود و جیک سالیوان و ایال خولاتا، مشاوران اشد امنیت ملی ایالات متحده و اسرائیل، مدیریت جلسه را بر عهده داشتند.

در این جلسه اسرائیل بر ضرورت داشتن برنامه‌ جایگزین درباره ایران، در صورت تداوم نیافتن مذاکرات دیپلماتیک و تسریع فعالیت‌ها هسته‌ای تهران، تاکید کرد.

طرف آمریکایی نیز گفت که نگران توقف مذاکرات است و تاکید کرد که اگر ایران به زودی به مذاکرات بازنگردد، ایالات متحده تحریم‌های مضاعفی را بر آن کشور اعمال خواهد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک سخنگوی کاخ سفید به آکسیوس گفت که آمریکا به مشورت با دولت اسرائیل درباره مسایل مرتبط با تهدیدهای ایران علیه اسرائیل، ادامه خواهد داد.

کارگروه آمریکا و اسرائیل، موسوم به «اوپال»، در اولین روزهای دولت دولت اوباما تاسیس شد و ریاست آن با مشاوران امنیت ملی هر دو کشور است.

از همین مسیر بود که در دوره اول ریاست جمهوری باراک اوباما، استراتژی نحوه اعمال فشار بر ایران تدوين شد و در دوره دوم ریاست جمهوری اوباما، محل اصلی ابراز مخالفت درباره برجام بود.

در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، این کارگروه درباره خروج آمریکا از برجام و پیشبرد کارزار فشار حداکثری بر ایران، به توافق رسید.

در ماه فوریه ۲۰۲۱ که بنیامین نتانیاهو هنوز نخست‌وزیر اسرائیل بود، دولت بایدن پیشنهاد برگزاری نشست کارگروه را داد و نشست‌هایی در ماه‌های مارس و آوریل برگزار شد.

در زمان سفر نفتالی بنت به واشنگتن و دیدار با بایدن در کاخ سفید در ماه گذشته، رهبران آمریکا و اسرائیل با ازسرگیری فعالیت آن کارگروه توافق کردند.

روز سه‌شنبه، یک سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت که تهران ظرف چند هفته آماده ازسرگیری مذاکرات اتمی در وین خواهد بود.

ابراهیم رئیسی، رئیس‌ جمهوری اسلامی ایران، گفته است که موضع سرسختانه‌ای در قبال مذاکرات در پیش خواهد گرفت.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه دولت جدید ایران، روز سه‌شنبه در نیویورک با جوزپ بورل، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا ملاقات کرد. او قرار است در روزهای آینده با وزیران خارجه آلمان، فرانسه، و بریتانیا نیز ملاقات، و درباره ازسرگیری احتمالی مذاکرات وین گفت‌وگو کند.