دونالد ترامپ از نیویورک‌تایمز و خبرنگارانش شکایت کرد

در این شکایت ادعا شده است نیویورک تایمز «تلاش کرده از طریق انتشار مقاله‌های خبری گوناگون از اسناد محرمانه بهره‌برداری مالی کند»

دونالد ترامپ رییس جمهور پیشین آمریکا و همسرش ملانیا ترامپ- SAUL LOEB / AFP

دونالد ترامپ به‌دلیل داستانی در مورد سوابق مالیاتی‌اش که برنده جایزه پولیتزر سال ۲۰۱۹ شد، از برادرزاده‌اش مری ترامپ، روزنامه نیویورک تایمز، و سه خبرنگار این روزنامه شکایت کرد و خواستار غرامت ۱۰۰ میلیون دلاری (۷۳.۲ میلیون پوندی) شد. 

در این شکایت آمده است که آن‌ها «طرحی موذیانه» ریختند تا به اسناد مالی محرمانه‌اش دسترسی پیدا کنند «که از آن به‌نفع خود بهره‌برداری کردند و به‌عنوان راهی استفاده کردند تا کارهای تبلیغاتی‌شان را به‌ناحق قانونی جلوه دهند».

این داستان با جزئیات به اتهام‌های مشارکت آقای ترامپ در «در برنامه‌های مالیاتی مشکوک» پرداخته است.

در حالی که رئیس‌جمهوری پیشین گفته از پدرش، فرد سی ترامپ، تقریبا هیچ کمک مالی نگرفته بود، تحقیق سال ۲۰۱۸ این روزنامه نشان داد که او معادل دست‌کم ۴۱۳ میلیون دلار (۳۰۲.۵ میلیون پوند) در قالب املاک و مستغلات از ترامپ پدر دریافت کرده بود، که ادعای او مبنی بر اینکه میلیاردی خودساخته است را نقض می‌کند.

در ادامه این گزارش آمده بود بیشتر این پول به‌دلیل کمک به فرار مالیاتی پدر و مادرش بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در شکایت آقای ترامپ که در داچس کانتی نیویورک ثبت شده، آمده است در حالی که برادرزاده‌اش در سال ۲۰۰۱، در پی دعوای حقوقی در مورد وصیت‌نامه‌ پدربزرگش، توافق حفظ اطلاعات محرمانه را امضا کرده بود، خبرنگاران نیویورک تایمز‌ــ سوزان کریگ، دیوید بارستو و راسل بوتنر‌ــ «بی‌وقفه سراغ خانم ترامپ می رفتند» و «او را مجاب کردند تا اسناد را از دفتر وکیلش خارج کند» و در اختیار آن‌ها بگذارد.

در این شکایت ادعا شده است نیویورک تایمز «تلاش کرده است از طریق انتشار مقاله‌های خبری گوناگون از اسناد محرمانه دریافتی بهره‌برداری مالی کند».

آقای ترامپ مدعی شده است که برادرزاده‌اش همچنین با انتشار کتاب خاطراتش با عنوان «بیش از حد و همیشه ناکافی: چگونه خانواده‌ام خطرناک‌ترین مرد جهان را خلق کردند»، در «تلاش ناشیانه برای منفعت از همین رویدادها» نقش داشته است.

در سال ۲۰۲۰، یک قاضی اجازه داد این کتاب منتشر شود، این حکم در پی طرح دعوای حقوقی برادر آقای ترامپ، رابرت ترامپ، بود که می‌گفت توافق عدم افشای اطلاعات امضاشده در سال ۲۰۰۱ «بسیار مبهم» بوده و انتشارات سایمون اند شوستر «طرف این توافق» نبوده است.

رئیس‌جمهوری پیشین در شکایت روز سه‌شنبه مدعی شد که «مری ترامپ با نقض روشن و آشکار قرارداد توافق، اسناد محرمانه را» به خبرنگاران نیویورک تایمز «تحویل داده است».

در ادامه افزوده شده است که روزنامه‌نگاران نیز از وجود قرارداد توافق و شرط حفظ اطلاعات محرمانه مطلع بودند.

آقای ترامپ گفت این مقاله در «میزان جلب توجه رکورد شکست» و در تاریخ این روزنامه، «بیش از هر مقاله دیگری بازدید داشت» و در همان هفته انتشار، ارزش سهام این روزنامه را ۷.۴ درصد بالا برد.

آقای ترامپ، که برخلاف سایر روسای جمهور آمریکا، از افشای عمومی سوابق مالیاتی‌اش امتناع کرده، در متن این شکایت گفته است در نتیجه اقدام‌های ذکرشده، ضرری که دیده «کمتر از صد میلیون دلار» نبوده است.

خبر این شکایت را اول دیلی بیست (Daily Beast) گزارش کرد. خانم ترامپ در واکنش به این اقدام قانونی، به این خبرگزاری گفت فکر می‌کرد که عمویش یک «بازنده عوضی باشد و هرچه به دهانش بیاید می‌گوید.»

او گفت: «این درماندگی است. عرصه دارد تنگ می‌شود و او هرچه به دهانش بیاید می‌گوید شاید دروغش بگیرد.»

«همیشه در مورد دونالد همین است، سعی خودش را می‌کند و موضوع را عوض می‌کند.»

سخنگوی روزنامه نیویورک تایمز گفت پوشش خبری آن‌ها در مورد مسئله مالیات آقای ترامپ «کمک کرد تا شهروندان از طریق گزارش دقیق از موضوعی که منافع عمومی را پایمال می‌کند آگاه شوند. این شکایت تلاشی است برای ساکت کردن سازمان‌های خبری مستقل و ما در نظر داریم سرسختانه مقابل آن بایستیم و از خود دفاع کنیم.»

© The Independent

بیشتر از جهان