رئیس جدید دانشگاه کابل با کشتن خبرنگاران موافق است

طالبان ادعا دارند چهره‌های متخصص را در نهادهای علمی گماشته‌اند

محمد اشرف غیرت، رئیس دانشگاه کابل - خبرگزاری افق

انتصاب محمد اشرف غیرت به عنوان رئیس دانشگاه کابل، مهم‌ترین نهاد دانشگاهی افغانستان، سروصدای زیادی در شبکه‌های اجتماعی افغانستان به پا کرد. دانشگاه کابل با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که اشرف غیرت روز چهارشنبه با حضور روح‌الله روحانی، معاون وزارت آموزش عالی افغانستان، بر این کرسی نشسته است.

محمد اشرف غیرت که تحصیلات دانشگاهی در سطح لیسانس دارد، جانشین کسی شده است که دکترا داشت و چندین کتاب نوشته بود. غیرت در نخستین واکنش به انتصابش به ریاست دانشگاه کابل، در توییتر نوشت: «من تلاش خواهم کرد تا در قدم اول دانشگاه کابل را از تفکرات غربی و کفری، فحشا و فساد اخلاقی پاک کنم و این مکان علمی را به ارزش‌های اسلامی بیارایم.»

تعدادی از کاربران شبکه‌های اجتماعی به این انتصاب واکنش‌های تندی نشان داده‌اند.

رامین انوری، از کاربران فیس‌بوک، نوشته است: «بعضی اخبار و اتفاقات واقعا آدم را زیرو‌رو می‌کند. آغاز به‌ کار این آقا به عنوان رئیس دانشگاه کابل یکی از این اخبار است. آدمی که هیچ معلوم نیست چه پیشینه علمی دارد، رئیس یکی از مهم‌ترین نهادهای دانشگاهی کشور می‌شود؛ نهادی که باید اندیشه تولید کند و نیروی متخصص برای کار در جامعه تامین کند. دانشگاه کابل از قبل هم در وضعیت بحرانی قرار داشت ولی حالا به دست آدم‌هایی افتاده است که قطعا برای دانش مدرن و آموزش معاصر هیچ ارزشی قائل نیستند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پرویز مصمم که دوره دکترای خود را در دانشگاهی در مالزی و سویس می‌گذراند، هم در فیس‌بوک نوشت: «فقط توانستم به حال نهادهای دانشگاهی کشورم اشک بریزم و بس. کدام منطقی قبول می‌کند که یک لیسانسیه که نه تجربه کاری کافی و نه دستاورد علمی محسوسی دارد و نه می‌تواند با دانشگاه‌های منطقه و دنیا ارتباط برقرار کند، بر مسند بزرگ‌ترین نهاد دانشگاهی افغانستان قرار بگیرد.»

آقای اشرف غیرت دیدگاه‌های مذهبی به شدت افراطی دارد. او در سال ۲۰۲۰ در توییتر نوشته بود که اگر کسی با کشتن خبرنگاران مخالف باشد، او در دین و ایمان وی شک دارد زیرا از دید رئیس فعلی دانشگاه کابل، یک خبرنگار به اندازه ۱۰۰ نیروی ازبکی ( افراد مسلح خیزش مردمی) به طالبان خسارت می‌زند.

او در توییتی دیگری از انفجار خودروها با مین‌های مغناطیسی حمایت کرده و نوشته بود: « زنده‌باد مغناطیس!» تعداد بسیار زیادی از این مین‌های مغناطیسی که طالبان در زمان اشرف غنی استفاده می‌کردند، خودروهای سواری مردم غیرنظامی را هدف قرار می‌داد. 

با این حال آقای اشرف غیرت و امثال او از دید امارت اسلامی طالبان چهره‌هایی متخصص‌اند. طالبان روز سه‌شنبه بخش دیگری از کابینه خود را معرفی کردند. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، در نشستی خبری گفت که این بار تلاش شده است تا در انتصاب چهره‌های جدید تخصص‌گرایی به عنوان یک اصل  در نظر گرفته شود. شاید منظور آقای مجاهد از تخصص، تاجر بودن نورالدین عزیزی سرپرست وزارت بازرگانی باشد. وگرنه نظرمحمد مطمئن که رئیس عمومی ورزش افغانستان شده است در رشته مهندسی تحصیل کرده است نه ورزش.

واقعیت این است که بیشتر رهبران طالبان چهره‌های‌اند که از درس و دانش تنها علوم متداول دینی را آموخته‌اند. بیشتر این چهره‌ها در مدارس دینی دیوبندی حقانیه که یکی از افراطی‌ترین مدارس پاکستان است، علوم دینی آن هم در حد پایه را آموخته‌اند. آنان نمی‌توانند در میان خود چهره‌های متخصص در علوم مختلف را پیدا کنند و ناگزیر از افرادی استفاده می‌کنند که حداقل دانش در رشته موردنظر را داشته باشند. به طور مثال، محمد اشرف غیرت که حالا باید بزرگ‌ترین نهاد دانشگاهی افغانستان را رهبری کند، روزگاری در غرب افغانستان با طالبان در بخش تحصیلات عالی همکار بوده و مسئولیت «انستیتو الهجره» طالبان را بر عهده داشته است.

به نظر می‌رسد طالبان نمی‌توانند از بیرون از حلقه خود کسی را به عرصه‌های مدیریتی در کابینه امارت اسلامی وارد کنند. آنان بر خلاف تعهد قبلی خود، دولتی فراگیر نساخته‌اند بلکه تنها به چند چهره به ظاهر مستقل که البته به نحوی با طالبان در ارتباط بوده‌اند، چند پست نه چندان مهم داده‌اند.