چین هم وارد گود مقابله با تغییر اقلیم شد

شی جین‌پینگ گفت، چین «تلاش» می‌کند پیش از سال ۲۰۳۰ انتشار دی‌اکسید کربن را کاهش دهد

شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین - Leo RAMIREZ / AFP

شی جین‌پینگ روز سه‌شنبه اعلام کرد که چین ساخت نیروگاه‌های زغال‌سنگ برون‌مرزی را متوقف می‌کند، که قدمی مهم در کاهش جهانی انتشار کربن ناشی از آلوده‌ترین سوخت فسیلی است.

رئیس‌جمهوری چین در سخنرانی از پیش‌ضبط‌شده‌ا‌ی در هفتادوششمین مجمع عمومی سازمان ملل، گفت: «چین حمایتش از سایر کشورهای در حال توسعه برای ایجاد انرژی سبز و کم‌کربن را افزایش خواهد داد و نیروگاه زغال‌سنگ‌سوز جدیدی در خارج از کشور احداث نخواهد کرد.»

شی همچنین گفت چین «تلاش» می‌کند پیش از سال ۲۰۳۰ انتشار دی‌اکسید کربن را کاهش دهد و تا سال ۲۰۶۰ به مرحله کربن خنثی [انتشار صفر] برسد.

این سخنان او در حالی بیان شد که رهبران جهان در تلاش‌اند پیش از نشست سازمان ملل، نشست تغییر اقلیم (COP26)، که در هفته‌های آتی در بریتانیا برگزار خواهد شد، به مقابله با بحران اقلیمی رو‌ به وخامت تعهد بیشتری نشان دهند. 

آمریکا نیز پیش از این رویداد مهم در گلاسگو، تعهدی تازه داده است. جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز سه‌شنبه در سخنرانی‌اش در مجمع عمومی سازمان ملل، گفت مبلغ پرداختی آمریکا به صندوق جهانی اقلیم را دو برابر می‌کند که برای کمک به کشورهای در حال توسعه برای مقابله با آثار این بحران در نظر گرفته شده است.

این مبلغ جدید به این معناست که آمریکا تا سال ۲۰۲۴، سالانه ۱۱.۴ میلیارد دلار کمک خواهد کرد. آمریکا و سایر کشورهای ثروتمند یک دهه پیش توافق کردند تا سال ۲۰۲۰، سالانه ۱۰۰ میلیارد دلار برای مقابله با تغییر اقلیم در کشورهایی تامین کنند که با آثار شدید گرمایش جهانی مواجه‌اند اما دیرباز میزان انتشار کربنشان پایین بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چین بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار دولتی نیروگاه‌های برون‌مرزی زغال‌سنگ است. هفته گذشته، ائتلافی متشکل از ۳۵ سازمان مردم‌نهاد بانک چین را تحت فشار گذاشتند که به تامین مالی چنین پروژه‌هایی در خارج از چین پایان دهد. بر اساس داده‌های ردیابی جهانی سرمایه‌گذاری دولتی در بخش زغال‌سنگ (Global Coal Public Finance Tracker)، بیشتر نیروگاه‌ها در بنگلادش و کشورهای شرق آفریقا ساخته می‌شوند.

از زمان امضای پیمان پاریس با هدف کاهش انتشار کربن و مهار گرمایش جهانی در آستانه ۱.۵ درجه سانتیگراد، بانک چین بیش از ۳۵ میلیارد دلار به بخش نیروگاه‌های زغال‌سنگ تزریق کرده است. چین همچنان به سرمایه‌گذاری در نیروگاه‌های زغال‌سنگ داخلی ادامه می‌دهد.

اعلام این خبر از جانب چین تحسین چهره‌های سیاسی و کارشناسان سیاست‌گذاری‌های این حوزه را برانگیخت.

آلوک شارما، رییس نشست تغییر اقلیم (COP26) بریتانیا، در توییتی نوشت: «روشن است که کار نیروگاه زغال‌سنگ تمام است. از تعهد رئیس‌جمهوری چین به توقف پروژه‌های ساخت نیروگاه‌های زغال‌سنگ جدید در خارج از کشور استقبال می‌کنم‌ــ مسئله‌ای که موضوع اصلی گفت‌و‌گویم در سفر به چین بود. در نشست تغییر اقلیم سازمان ملل، باید زغال‌سنگ را به تاریخ بسپریم.»

دکتر کوین پی گالاگر، رییس مرکز سیاست‌گذاری توسعه جهانی در دانشگاه بوستون، با انتشار بیانیه‌ای، گفت: «چین با تعهد به توقف احداث نیروگاه‌های زغال‌سنگ برون‌مرزی، شایسته تحسین است‌ــ اولین کشور توسعه‌یافته‌ای که چنین تعهدی می‌دهد و آخرین سرمایه‌گذار دولتی بزرگ زغال‌سنگ در خارج از کشور که دست به چنین اقدامی می‌زند.»

«اکنون که دولت‌‌های بزرگ جهان ابتکار عمل را به دست گرفته‌اند و نیروگاه‌های زغال‌سنگ برون‌مرزی را ممنوع کرده‌اند، نوبت بخش خصوصی است‌ــ که در ۸۷ درصد نیروگاه‌های زغال‌سنگ برون‌مرزی سرمایه‌گذاری کرده است‌ــ تا از آن‌ها تبعیت کند. در صورتی که بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری در نیروگاه‌های زغال‌سنگ برون‌مرزی ادامه دهد در حالی که دولت‌های پیشگام از این کار دست کشیده‌اند، به اهداف اقلیم و توسعه جهانی نخواهیم رسید.»

© The Independent

بیشتر از جهان