طالبان افراط‌گرا خواستار سخنرانی در سازمان ملل شدند

طالبان سهیل شاهین را به عنوان سفیر در سازمان ملل معرفی کرد

طالبان خواستار سخنرانی امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه این گروه افراطی شده است-Hoshang Hashimi / AFP

نامه‌ای که نسخه‌ای از آن به دست رویترز رسیده حاکی از آن است که طالبان از سازمان ملل درخواست سخنرانی در مجمع عمومی کرده و سهیل شاهین، سخنگوی خود را به عنوان سفیر در سازمان ملل معرفی کرده است.

در این نامه خواسته شده که سرپرست وزارت خارجه طالبان در مجمع عمومی سازمان ملل که در نیویورک در حال برگزاری است، سخنرانی کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طالبان ماه گذشته همزمان به خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، این کشور را تصرف کردند.

در این نامه که خطاب به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نوشته شده، آمده است که محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهور سابق در تاریخ ۱۵ اوت از کشور خارج شده و کشورهای جهان دیگر او را به رسمیت نمی‌شناسند.

طالبان خواستار آن شده که غلام ایسکزی، نماینده دولت غنی در سازمان ملل از سمت خود کنار برود و امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان سخنرانی را انجام دهد.

فرحان حق، سخنگوی سازمان ملل دریافت این نامه را تایید و گفته است که نامه به کمیته تایید اعتبار مجمع عمومی صادر شده است. این کمیته ۹ عضو دارد که روسیه و چین، از برندگان سلطه طالبان بر افغانستان در آن حضور دارند.

البته روشن نیست که آیا تصمیم کمیته درباره نامه طالبان تا قبل از پایان مجمع عمومی اعلام می‌شود یا خیر.

این در حالی است که شماری از فعالان و نهادهای حقوق بشری با اشاره به کارنامه سیاه طالبان در نقض حقوق بشر، اعدام، سنگسار و نسل‌کشی و  سرکوب زنان از جامعه بین‌المللی خواسته‌اند این گروه افراط‌گرای مسلح را به رسمیت نشناسد.

به گزارش رویترز در صورتی که سازمان ملل نمایندگی سهیل شاهین را بپذیرد، گامی در جهت به رسمیت شناخته شدن این گروه افراطی خواهد بود. هنوز هیچ کشوری طالبان را به رسمیت نشناخته است.

گوترش پیش‌تر مدعی شده بود که به رسمیت شناختن طالبان می‌تواند اهرمی برای فشار بر طالبان برای «تشکیل دولت فراگیر و احترام به حقوق زنان» باشد. آن هم در حالی که جهاد نکاح یا بردگی جنسی زنان اصلی بنیادین در ایدئولوژی این گروه افراطی و واپس‌گرا به‌شمار می‌رود.