حاجی‌زاده: اسرائیل دنبال «محلی برای زندگی در آمریکا، آلاسکا یا اروپا» باشد

گفته‌های تهدیدآمیز مقامات نظامی ایران آخرین پرده مجادله جمهوری اسلامی و اسرائیل است

 امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران- ATTA KENARE / AFP

امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران، در سخنانی تند اسرائیل را تهدید کرد.

حاجی‌زاده در گفتگو با شبکه خبری «المسیره» که توسط حوثی‌های یمن اداره می‌شود گفت: «رژیم صهیونیستی باید بار و بندیل خود را ببندد و در آمریکا، آلاسکا یا اروپا به دنبال محلی برای زندگی باشد.»

رسانه‌های نزدیک به سپاه همچون خبرگزاری فارس گفته‌های حاجی زاده را واکنش به گفتگوی الی کوهن، وزیر اطلاعات اسرائیل با شبکه «العربیه» عربستان سعودی دانسته‌اند اما آقای کوهن که از وزرای دولت بنیامین نتانیاهو بود ماه‌ها است در این سمت نبوده و معلوم نیست منظور دقیقا کدام مصاحبه است.

حاجی‌زاده در این سخنان علیه آمریکا نیز حرف زد و گفت بعد از کشته شدن قاسم سلیمانی «عهد بستیم که آمریکا را از منطقه خود اخراج کنیم.» او گفت خروج آمریکا حتمی و گریزناپذیر است.

بیشتر حرف‌های حاجی‌زاده البته علیه اسرائيل بود. او گفت سخنان اسرائیلی‌ها «چیزی جز پرت و پلا نیست چرا که نوار محاصره شده غزه شکست سختی را به این رژیم تحمیل کرد.»

رضا آشتیانی، وزیر دفاع جدید ایران، نیز روز دوشنبه در حضور جمعی از مدیران ارشد وزارت دفاع خطاب به اسرائیلی‌ها گفت:‌ «دشمنان ملت ایران قطعا در برابر هرگونه اقدام نابخردانه و جهالت‌آمیز پاسخ دندان‌شکنی دریافت خواهند کرد و هزینه سنگینی می‌دهند.»

آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، چند سال پیش گفته بود اگر اسرائیل «غلطی بکند» جمهوری اسلامی «تل‌آویو و حیفا را با خاک یکسان خواهد کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چند سالی است که ایران و اسرائیل درگیر نوعی جنگ غیرمستقیم هستند و حملاتی علیه یکدیگر انجام داده‌اند؛ از دریاهای اطراف گرفته تا خاک سوریه و البته خاک ایران که در آن بسیاری از چهره‌های برنامه هسته‌ای ایران ترور شده‌اند و چندین بار حملاتی علیه تجهیزات هسته‌ای انجام شده است.

اسرائیل بارها اعلام کرده که اگر لازم باشد به تنهایی و بدون آمریکا نیز برای توقف برنامه نظامی هسته‌ای ایران دست به حمله به این کشور می‌زند.

در هفته‌های اخیر بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، حداقل دو بار این تهدید را انجام داده گرچه او در ضمن با تغییر سیاست اسرائیل پس از سال‌ها گفته که این کشور می‌تواند بازگشت آمریکا به برجام را هم بپذیرد.

آویو کوخاوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل، اخیرا گفته بود «پیشرفت در برنامه هسته‌ای ایران باعث شده ارتش اسرائیل برنامه‌های عملیاتی خود را تسریع بخشد.» او گفته بود بودجه دفاعی که اخیرا در مجلس اسرائیل تصویب شده «در همین راستا است.»

نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، هم تاکید کرده که اسرائیل حاضر است اگر لازم شد «به تنهایی» علیه حکومت ایران دست به اقدام بزند. حرف‌های آقای بنت در پی حمله به یک تانکر تحت مدیریت اسرائیل در نزدیکی عمان بود کهfبه احتمال زیاد توسط جمهوری اسلامی انجام شد.

در سالیان اخیر، آمریکا رویکردهای متفاوتی نسبت به قصد اسرائیل برای حمله نظامی به ایران داشته است.

ایهود باراک، نخست‌وزیر سابق اسرائيل، در کتاب خاطرات خود «کشورم، زندگی‌ام» می‌نویسد که در سال ۲۰۰۸ جورج دبلیو بوش، رئیس‌جمهور وقت آمریکا، به باراک، وزیر وقت دفاع، و ایهود اولمرت، نخست‌وزیر وقت، هشدار داده که به ایران حمله نکنند. آقای بوش گفته بود: «می‌خواهم به عنوان رئیس‌جمهور همین الان به هر دوی شما بگویم که ما کاملا مخالف هرگونه عمل از سوی شما برای حمله به نیروگاه‌های هسته‌ای ایران هستیم. تکرار می‌کنم تا سوتفاهم نشود. از شما انتظار داریم چنین کاری نکنید. و تا وقتی که من رئیس‌جمهور باشم ما هم چنین کاری نخواهیم کرد. می‌خواهم به روشنی گفته باشم.»

این در حالی است که بوش یک سال پیش‌تر (۲۰۰۷) از حمله اسرائیل به تجهیزات هسته‌ای رژیم بشار اسد در سوریه حمایت کرده بود. اسرائیل در دوران جنگ ایران و عراق به نیروگاه هسته‌ای حکومت صدام حسین هم حمله کرده بود که این با حمایت ضمنی جمهوری اسلامی همراه بود. حمله به تجهیزات هسته‌ای ایران البته بسیار پیچیده‌تر خواهد بود.

در زمان دولت باراک اوباما نیز واشنگتن روی خوشی به حمله احتمالی اسرائیل به ایران نشان نمی‌داد. در روایت ایهود باراک آمده که آمریکا در تابستان ۲۰۱۲ بر اسرائيل فشار گذاشته تا چنین حمله‌ای انجام ندهد. این البته در زمانی بود که آمریکا تازه داشت وارد مذاکرات منتهی به برجام می‌شد؛ معادلات این کشور نیز بدون شک در صورت به بن‌بست رسیدن مذاکرات مبنی بر احیای برجام عوض خواهد شد. جو بایدن،‌ رئیس‌جمهور، مثل پیشینیان خود، ترامپ و اوباما، به تحریم علیه ایران ادامه داده و تاکید کرده که گزینه حمله نظامی نیز موجود است.