شعار تکراری رئیسی: بازگشت به برجام به شرط لغو تحریم

رئیسی در مجمع عمومی سازمان ملل به طور تلویحی اعلام کرد که ایران آماده بازگشت به برجام است

رئیس جمهوری ایران روز سه‌شنبه در سخنرانی مجازی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد بار دیگر شعار  خود را تکرار کرد که «جمهوری اسلامی ایران گفتگویی را مفید می‌داند که نتیجه آن لغو تحریم‌های ظالمانه باشد.»

رئیسی با محکوم کردن آمریکا، بریتانیا و اسرائیل، گفت: «سلاح اتمی هیچ جایگاهی در دکترین دفاعی و بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران ندارد. جمهوری اسلامی ایران گفتگویی را مفید می‌داند که نتیجه آن لغو تحریم‌های ظالمانه باشد.»

او در باره شتاب گرفتن برنامه هسته‌ای ایران در سالهای اخیر چیزی نگفت.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا روز سه‌شنبه در سخنرانی خود در مجمع عمومی سالانه سازمان ملل گفت که آمریکا متعهد است که جلوی دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را بگیرد. او افزود کشورش آماده بازگشت کامل به برجام است اگر ایران به تعهدات هسته‌ای خود بازگردد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیسی در سخنرانی خود گفت: «همه طرف‌ها باید به توافق هسته‌ای و قطعنامه سازمان ملل متحد در عمل پایبند بمانند.... آمریکا به تعهد خود که لغو تحریم‌هاست عمل نکرده است، نقض عهد کرده است، از برجام خارج شده است، تحریم‌های بسیار بیشتری را بر ملت من تحمیل کرده است.»

همزمان، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، روز سه شنبه در نیویورک گفت که گفتگوهای وین بر سر احیای برجام به‌زودی و طی چندهفته آتی از سرگرفته خواهد شد.

سعید خطیب‌زاده افزود: «قبل از آن،  تیم سیاست خارجی دولت جمع بندی نهایی خود در خصوص کم و کیف گفتگوها را انجام دهد.»

رئیسی در پایان سختنان خود در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: «من به دنبال تعامل موثر با همه کشورهای جهان بخصوص کشورهای همسایه هستم و دست آنها را به گرمی می‌فشارم.»